De 4 types Search Intent
Door de jaren heen hebben de zoekgiganten hun algoritmes alsmaar verder weten te verfijnen zodat ze ook een steeds beter inzicht hebben verkregen in de bedoeling van een zoekopdracht. Een persoon die iets opzoekt kan namelijk op elk moment in een andere fase in de sales funnel zitten. Wil hij gewoon algemene informatie rond zijn zoekopdracht? Is hij op zoek naar een specifieke website? Wil hij in-depth informatie met vergelijkingen, opinies etc… Staat hij op het punt een aankoop te doen? Al naargelang de intentie, wil je ook een andere landingspagina tonen die zo goed mogelijk bij die intentie aansluit.
Search Intent komt dus neer op het aloude adagio in marketing: niet enkel de juiste boodschap (landingspagina) aan de juiste persoon tonen maar dit ook doen op het juiste moment. Het gaat niet alleen om ‘wat’ iemand zoekt maar ‘waarom’ iemand iets zoekt.
Grofweg zijn er 4 types Search Intent:
Hierboven zeiden we al dat het gebruik van bepaalde zoekwoorden in de zoekopdracht een indicatie kan geven van de intentie van de gebruiker. Dit werkt natuurlijk ook in omgekeerde richting.
Je wil immers dat je landingspagina zo goed mogelijk aansluit op de intentie van de bezoeker op dat moment. Als de gebruiker een ‘informational intent’ heeft, wil je hem klaar en duidelijke informatie bezorgen en hem niet overweldigen met call-to-actions om nog snel van die promo te profiteren. Maar als de bezoeker daarentegen een ‘transactional intent’ heeft, dan wil je net wel dat hij meteen op je productpagina terecht komt waar hij met één klik het artikel aan zijn winkelmandje kan toevoegen en hem niet vervelen met uitgebreide productdetails.
Je kan hier strategisch mee omspringen door bepaalde woorden op je landingspagina te vermelden en je pagina op een bepaalde manier op te bouwen:
Besef ook dat je al sinds enkele jaren niet meer zozeer moet optimaliseren op keywords maar eerder op keyphrases. Opnieuw omdat Google alsmaar beter wordt in het begrijpen van een heuse vraag. De opkomende populariteit van voice search draagt hier ook toe bij. Er zijn tal van SEO-tools die je hierbij een flink eind op weg kunnen helpen.
Even een korte uitleg over featured snippets. Kijk wat er gebeurt als je eenvoudigweg een opzoeking doet op ‘bel20’:
Ongetwijfeld ben je zulke zaken al vaker tegengekomen. Een featured snippet is meestal:
Hoewel je hier geen controle over hebt, kan je het wel meenemen in je SEO-strategie. Google toont dergelijke featured snippets namelijk meer of minder op basis van de zoekintentie: