LEARN MORE

Scroll down

Conversie Optimalisatie (CRO) stap voor stap

Je wilt digitaal verder groeien met je bedrijf. Wat te doen? Vandaag de dag zijn veel marketing- strategieën gericht op meer website-bezoekers. De hoop is dat deze bezoekers vervolgens leads en uiteindelijk klant worden. Maar hoeveel bezoekers op jouw website worden ook werkelijk klant? Dit is het gebied van Conversie Optimalisatie. Conversie Optimalisatie (CRO) heeft als doel je website efficiënter te maken zodat je meer verkoop (lees:conversies) behaalt. Enkele voorbeelden van conversies:

  • aankoop van een product in een webshop
  • een ingevuld (offerte) formulier
  • een aangevraagd abonnement voor een e-learning module
  • een afspraak via de online module van een sportschool
  • een telefonische afspraak via de mobiele website
  • een online reservatie
  • Aanmeldingen voor een nieuwsbrief
  • Aanmaken van een account

Wat is Conversie Optimalisatie?

Een conversie vindt plaats wanneer jouw bezoeker een door jou gewenste actie op de website doet. Waarom verkoopt de ene verkoper meer dan de andere? Het is hetzelfde met jouw website. Conversie Optimalisatie is net zo oud als zaken doen, alleen de woorden zijn anders. Kort gezegd is Conversie Optimalisatie (CRO) het proces om jouw website te verbeteren zodat je meer conversies (leads, aankopen, afspraken, etc.) uit je website haalt.

Wat zijn de voordelen van Conversie Optimalisatie?

Het is belangrijk om zoveel mogelijk rendement uit je website te halen, omdat de online concurrentie groter wordt. Dit is ook waarom bedrijven als Bol.com, Booking.com en ING CRO-specialisten in dienst hebben. Het mes snijdt aan 2 kanten: de kosten voor het genereren van een verkoop of lead gaan omlaag en je genereert meer omzet. Een rekenvoorbeeld:

Als je website 10.000 bezoekers/maand heeft die 100 leads genereren, dan is je conversieratio voor leads 1%.

Wat als je 200 leads per maand zou willen bereiken? Je kan proberen het aantal bezoekers / maand naar 20.000 te verhogen, met de hoop dat deze nieuwe groep bezoekers net zo goed converteert.

Echter, het is minder risicovol wanneer je meer leads uit je bestaande bezoekers haalt. De kans dat je betere resultaten behaalt is groter. Wanneer we bijvoorbeeld de conversieratio van 1% naar 2% kunnen verhogen, verdubbeld het aantal leads. Een rekenvoorbeeld:

Bedrijf A B C
Maandelijkse bezoekers 10,000 10,000 10,000
Conversieratio 1% 2% 3%
Aantal leads 100 200 300

Is CRO de juiste keuze voor jouw bedrijf?

Het maakt niet uit hoe groot of bekend een bedrijf is, iedereen heeft baat bij meer leads en sales op zijn of haar website. Ook kleine en middelgrote bedrijven kunnen de effectiviteit van hun website verbeteren. Afhankelijk van je doelstellingen en aantallen bezoekers is de aanpak en het budget anders. Ben jij er klaar voor om je eerste stappen in Conversie Optimalisatie te zetten? Hieronder geven we je alvast 5 tips die je vandaag op je website kan gebruiken.

1 Ken je klanten

Wie zijn jouw klanten? Wat zijn de meest voorkomende toepassingen van jouw product bij klanten? Waarom kiezen ze voor jouw product? Waarom kiezen ze voor jouw bedrijf? En niet voor je concurrenten? Wat zijn hun meest voorkomende bezwaren? Speel je hier ook op in met je website? Iedereen kent zijn klanten, maar hoe duidelijk laat je dit zien op je website?

2 Maak jouw meerwaarde meteen duidelijk

Jouw meerwaarde beschrijft kort en helder wat jouw product of dienst voor een potentiële klant oplevert en waarom jij degene bent die dit het beste kan leveren. Met andere woorden: het is veel belangrijker om te vragen “Wat bereik je met mijn product of dienst” en “Waarom moet je bij mij kopen?” te beantwoorden, dan de vragen “Wat is het product” of “Hoe gaan wij te werk”.

De Uber website https://www.uber.com/be/nl/ is een mooi voorbeeld. Dit is de landingspagina voor mensen die met Uber willen gaan werken. Bovenaan zie ik direct wat ik kan verwachten, nl: “Kruip achter het stuur en maak omzet” en waarom ik voor Uber moet kiezen: “Rijd via het platform met het grootste netwerk van actieve passagiers”. Nergens staat wat Uber is en hoe het werkt.

3 Vermijd formeel en ingewikkeld taalgebruik

Om één of andere reden moeten website-teksten vaak “intelligent en gewichtig” overkomen. In plaats van het simpel te houden, zoals wanneer we met een vriend praten, gaan we complexe termen en beschrijvingen gebruiken, zodat we op de website meer geavanceerd overkomen. Niemand wil vermoeid worden met ingewikkeld taalgebruik op een website. Hou het taalgebruik dus zo simpel mogelijk en vermijd vaktermen.

4 Neem alle onzekerheden weg

Een goede verkoper zal je het gevoel geven dat een aankoop bij hem of haar de ideale match is en een goede ervaring zal zijn. De klant voelt zich hierdoor meer zelfverzekerd over de aankoop. Op websites is dit niet anders. Een goede manier om onzekerheden weg te nemen is de FAQ pagina. Plaats op deze pagina de antwoorden op de meest voorkomende vragen en bezwaren. Laat testimonials van klanten zien, maar ook referenties, reviews, gewonnen prijzen, etc.

5 Maak gebruik van urgentie wanneer mogelijk.

Creëer een gevoel van urgentie om je klanten actie te laten ondernemen. Dit is een klassieker in verkoopland, maar net zo bruikbaar op jouw website. Wanneer mensen teveel keuzes krijgen, kiezen mensen ervoor om…. niet te kiezen. Door urgentie worden mensen bewust van het risico wanneer ze niet kiezen. Hotelwebsites zoals Booking.com gebruiken dit regelmatig. Echter, doe dit enkel wanneer dit werkelijk het geval is. Bijvoorbeeld wanneer een bepaald product bijna uitverkocht is, of wanneer een actie op korte termijn afloopt.

Wil je structureel meer omzet uit je website halen?

Wil je maand op maand meetbaar meer verkopen met je website gaan genereren? Dan is een gestuctureerde aanpak nodig. We helpen je hier graag bij. We hebben ruime ervaring in het opzetten van CRO trajecten en behalen aantoonbaar betere resultaten voor onze klanten met CRO. Hoe zien de werkzaamheden er uit? Hieronder volgt een korte opsomming:

Website analytics en maandelijkse rapportage

Om de resultaten te kunnen opvolgen is allereerst een correcte meting van je websitedata nodig. Worden telefoons en formulieren op de website gemeten? Enkel wanneer de metingen correct en volledig staan ingesteld kunnen we op betere resultaten gaan sturen. Vervolgens zie je maandelijks hoeveel leads, sales, etc. je website heeft gegenereerd.

Data Analyse

Het is het meest effectief om CRO te focussen op webpagina’s die het meeste baat hebben bij een aanpassing. Dit zijn de pagina’s met veel bezoekers, een hoge bouncerate, korte sessieduur, lage conversies, etc. Middels een analyse bepalen we de onderdelen in de website die het snelst voor beter resultaat gaan zorgen.

Klantenonderzoek

Een goed converterende website is een website die qua vormgeving, text en beeld aansluit op jouw doelgroep. Klantenonderzoek is een waardevolle bron van informatie over de motieven die jouw doelgroep heeft en de barrieres die jouw website-bezoekers ervaren. Dit gebeurt o.a. via feedback opties op de website, online-enquêtes, maar ook klanteninterviews.

Heatmapping

Heatmapping is een visuele manier van in kaart brengen waar bezoekers op jouw website wel en niet klikken, hoever ze naar beneden scrollen, waar in een formulier ze stoppen met invullen, etc. Op basis van deze informatie wordt de website aangepast, zodat bezoekers sneller hun weg kunnen vinden en niet vroegtijdig je website verlaten.

Landingspagina’s

Je website heeft meerdere doelen: informeren, inspireren, overtuigen, verkopen, etc. Een veel gemaakte fout is dat, door teveel informatie, websitebezoekers verloren lopen en niet overgaan tot actie. Landingspagina’s worden ontworpen, geschreven en opgemaakt met maar één doel: actie ondernemen. Goede landingspagina’s zorgen voor meer leads, verkopen zodat we meer omzet uit de website halen.

A/B testen

Met A/B testen kan je snel verschillende versies van teksten, knoppen, afbeeldingen, landingspagina’s, etc testen. De websitebezoeker A krijgt een andere versie te zien dan websitebezoeker B. Op basis van beide statistieken wordt bepaald welke aanpassing het meest het gewenste resultaat, zoals bijvoorbeeld het invullen van een formulier, heeft opgeleverd. Op deze manier hoef je niet je gehele website aan te passen, maar kan je deze stap voor stap verbeteren.

Learnings

In ieder bedrijf is omzet de belangrijkste succesfactor. Hoe eerder je begint met verbeteren van je website, hoe sneller je hier ook de vruchten van gaat plukken. Het aantal betalende klanten via je website wordt hoger, je verdient sneller je marketingbudget terug en je bent in staat sneller te groeien. Hopelijk kan je met onze 5 tips zelf de eerste stappen zetten. Wil je graag een extra zetje in de rug? Maak dan een vrijblijvende afspraak. We denken graag met je mee over hoe we jouw bedrijf kunnen laten groeien.

Gerelateerde artikelen

Dynamic product ads: retargeten op Facebook

Lees artikel

Google houdt cookies nog zeker tot 2023 in Chrome

Lees artikel
Marketing automation

Marketing automation, van data tot interactie en transactie

Lees artikel
Menu