LEARN MORE

Scroll down

Multitask Unified Model (MUM): het nieuwe algoritme van Google

Begin deze maand kondigde Google op zijn Search On 2021 event de lancering aan van MUM. Dit staat voor Multitask Unified Model. MUM zou duizend keer krachtiger zijn dan zijn voorganger (Bidirectional Encoder Representations from Transformers – BERT) dat werd geïntroduceerd in 2019.

Artificial Intelligence (AI) begint meer en meer de kern te vormen waarrond de zoekgigant zijn toekomstige producten en diensten bouwt. Als je als online markteer regelmatig met Google Ads werkt weet je dat AI hier ook al grotendeels de dienst uitmaakt. Zaken als recommendations, maximise conversions-strategieën, eCPC of similar audiences maken allemaal gebruik van AI en Machine Learning (ML).

Google heeft zich altijd tot doel gesteld om de meest zinvolle resultaten te tonen in functie van een zoekopdracht. SEO 1.0 strategieën zijn daarom al veel langer uit den boze. Keyword stuffing of content spinning staan bij ervaren SEO-specialisten al langer geklasseerd onder de noemer black hat. Context, cornerstone content en geralateerde zoekwoorden zijn des te belangrijker als je content creëert om een relevant doelpubliek aan te spreken. Kort gezegd: het EAT-principe. Hierbij werk je aan je Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het gaat dus al lang niet meer om platte tekst op een webpagina maar om informatie in de echte wereld om ons heen op een bepaalde plaats, voor een bepaalde persoon, in een bepaalde situatie.

Relaties begrijpen tussen verschillende informatie

Iedereen kent ongetwijfeld het principe van automatische aanbevelingen of gerelateerde zoekopdrachten. Met MUM wil Google zulke zaken nog verder perfectioneren. Google werkt hard aan algoritmen om te werken op voorspelbare zoekopdrachten, opnieuw op basis van je specifieke plaats, moment, situatie.

Mensen die op zoek zijn naar iets, doen een beroep op tekst, taal, afbeeldingen en video om een antwoord op hun vraag te vinden. Tijdens hun Search On event illustreert Google dit met het volgende voorbeeld. Je hebt een foto van een leeuw, een omschrijving van een leeuw en een geluidsopname van het gebrul van een leeuw. Maar om te begrijpen wat een leeuw echt is, moet je de relatie tussen al deze elementen begrijpen. Dat is waar Google met MUM het verschil wil maken. Het is het eerste algoritme dat simultaan relaties begrijpt tussen verschillende formats. Maar MUM gaat nog verder. Het kan ook verbanden leggen tussen concepten, topics en ideeën van de wereld om ons heen.

De juiste informatie aan de juiste persoon op het juiste moment

Online marketeers weten al langer dat de sleutel tot succes ligt in het aanbieden van de juiste informatie aan de juiste persoon op het juiste moment. Maar online blijkt dit bijzonder lastig. Artificial Intelligence en Machine Learning kunnen daar flink bij helpen. Dit komt mede omdat Google een alsmaar beter inzicht krijgt in gedrag beyond-the-last-click en meer met data-driven modellen werkt.

Stel je voor dat twee personen op zoek zijn naar een hotelkamer in Parijs. Beiden voeren ze zoekopdrachten uit ‘hotel boeken parijs’, bv. Maar: wat als je weet dat de eerste persoon de vader is van een gezin met drie kinderen en de tweede persoon een zakenman. Beiden voeren ze dezelfde zoekopdracht uit maar ze hebben totaal andere verwachtingen. De vader van het gezin wil een uitstapje maken naar een nabijgelegen pretpark, moet op de prijs letten, wil een snelle hap en metroverbinding in de buurt. De zakenman wil een hotel van business-niveau in de buurt van een zakendistrict, moet met een klant gaan dineren in een chic restaurant en moet niet op de prijs letten omdat hij de creditcard van de firma heeft. Dit voorbeeld kan je blijven uitbreiden. Iemand die zijn vriendin wil verrassen met een romantisch Valentijnsweekend in Parijs zal weer andere prioriteiten hebben. Dit is het grote verschil tussen MUM en klassieke zoekopdrachten: intentie en context.

Meerdere antwoorden op een vraag. Maar is de bron betrouwbaar?

Er is meer informatie beschikbaar dan ooit tevoren maar het afgelopen anderhalf jaar hebben we allemaal gemerkt dat dit niet betekent dat alle informatie betrouwbaar of correct is. Fake news, misleidende info of zaken die uit hun context zijn getrokken en dusdanig worden voorgesteld zodat ze een andere betekenis krijgen,… Bovendien is er in het echte leven niet altijd 1 eenduidig antwoord op een vraag. Dit brengt ons opnieuw bij het EAT-principe. Google werkt al jaren op die manier: hoogkwalitatieve informatie zou in de zoekresultaten een betere positie moeten krijgen. Google is vastbesloten om hierin te blijven investeren zodat correcte en betrouwbare resultaten voorrang krijgen op dubieuze bronnen. Zo is er reeds een functie beschikbaar in de zoekresultaten (in beta) dat informatie geeft over het zoekresultaat.

Google zal hier nog een stap verder in gaan. Zo zal ze ook meer informatie over het achterliggende bedrijf toevoegen. Zaken die nu ook al van toepassing zijn in Local Services advertenties.

Deze upgrade zou de komende weken in het Engels in de Verenigde Staten uitgerold worden. Wanneer dit ook beschikbaar zal zijn in andere talen in andere landen is op dit moment nog niet bekend.

Wanneer is MUM beschikbaar en hoe bereid ik me erop voor?

MUM is op dit moment nog niet beschikbaar omdat er nog flink gesleuteld wordt aan de achterliggende AI maar het is duidelijk dat het een ingrijpende verandering is. Niet alleen zullen er wijzigingen doorgevoerd in de visuele weergave van de zoekpagina. Het betekent ook een heel andere invalshoek om informatie op te zoeken, te ordenen en met elkaar in verband te brengen.

Learnings

Een vooropgestelde termijn is er evenmin.  Zoals het vaak gaat met updates bij Google: blijf weg van black-hat technieken en werk zeker verder aan je EAT-principe. Voorzie zinvolle informatie en context wanneer je content creëert (tekst, afbeeldingen, audio of video). Iets dat een antwoord biedt op de vraag van een klant. Werk zeker ook aan je customer-reviews. Hoewel MUM ook taalbarrières zal doorbreken, blijft het aangeraden om meertaligheid in je SEO-strategie te behouden.

Wees consistent. Besef dat MUM een AI-algoritme is en dus gaandeweg bijleert.

Gerelateerde artikelen

Accurate conversiemetingen

Lees artikel

Google Local Services-advertenties

Lees artikel

Dynamic product ads: retargeten op Facebook

Lees artikel
Menu

Uitbreidingstraat 82
2600 Berchem

info@dexville.be

03 808 16 38

Square Marie Curie 20
1070 Anderlecht

info@dexville.be

02 808 77 15