10 jaar na de opstart was “De Schoenberg” niet meer dezelfde zaak. Van outletstore met betaalbare schoenen waren ze een mooiere winkel met ook trendy kleding en accessoires geworden. Die intrede in een hoger segment bracht groeipijnen met zich mee. De advertenties in streekbladen bereikten steeds minder resultaat. Op sociale media maakten ze wel vrienden, maar geen nieuwe klanten.

Challenge
Strategy – Brand positioning – Branding – Design – Website development – Stationary – Store experience
De Schoenberg contacteerde ons voor een socialemediastrategie. Een week na het eerste telefoontje zaten we samen voor een verkennend gesprek, waarna we ons deze vragen stelden:
- Had “De Schoenberg” wel een social media strategie nodig?
- Strookte het imago van de zaak met de ambitie van de zaakvoerders?
- Hoe kon het zijn dat er na 10 jaar nog steeds locals waren die niet wisten dat er achter de zwarte gevel op de Mechelsesteenweg een fantastische schoenenwinkel huisde?
Basics first
We werkten onze bevindingen uit in een strategie waar voorlopig geen sociale media bij kwamen kijken. De Schoenberg was veel meer dan een berg schoenen geworden. Er was dus eerst en vooral nood aan een nieuwe naam en visuele identiteit (die we ook op zusterwinkel De Doornshop in Temse gingen toepassen). Om deze nieuwe huisstijl uit te dragen zouden we een nieuwe website maken en voor een make-over van het zwarte pand zorgen.



Nieuwe merkidentiteit
Slechts 3 maanden na het eerste telefoontje droegen beide zaken met trots de merknaam “Van Loon”. Niet sociale media, maar de nieuwe website www.schoenenvanloon.be werd het speerpunt van hun online aanwezigheid. Tijdens een in-house training leerden we de zaakvoerders hoe ze deze zelf kunnen onderhouden.


Resultaat
Een knappe nieuwe merkidentiteit bestaande uit een logo en gloednieuwe website. Het zwarte pand op de Mechelsesteenweg? Dat werd een knap wit gebouw, met trendy etalagestickers. Alle andere dragers van de nieuwe huisstijl, inclusief visitekaartjes, waren op tijd klaar voor de feestelijke heropening.
CHECK IT OUT
www.schoenenvanloon.be
BRANDING
Logo
Webdesign
Visitekaartjes
Winkelinrichting