Union Syndicale

Een naadloze combinatie van twee user flows tot één krachtige website.

Als overkoepelende vakbondsorganisatie behartigt USF de belangen en rechten van ambtenaren en werknemers van instellingen binnen de Europese Unie. Met internationaal meer dan 20 lidorganisaties en duizenden leden zetten ze zich in voor betere arbeidsomstandigheden, sociale bescherming en de bevordering van gelijkheid op de Europese arbeidsmarkt.

Na een succesvolle afronding van verschillende projecten, vertrouwde USF ons de taak toe om hun website volledig te vernieuwen. Onze focus? De gebruiksvriendelijkheid verbeteren en daarbij de grote hoeveelheid informatie op een overzichtelijke en efficiënte manier presenteren aan bezoekers.

USF case website 1

Een tweedelige structuur voor een vloeiende gebruikerservaring

Tijdens een workshop brachten we de behoeften en verwachtingen van de verschillende bezoekers in kaart. We onderscheidden twee hoofddoelgroepen die elk nood hebben aan een gepersonaliseerde user flow: leden en niet-leden. Met deze informatie stelden onze experten de ideale sitestructuur op, die beide groepen vanaf de start vlot naar de juiste content leidt.

Eén website, twee belevingen

Een USF-lid die de website bezoekt is doorgaans op zoek naar andere informatie dan een nieuw lid. Waar de niet-leden flow de nadruk legt op de voordelen van een lidmaatschap en de introductie van USF als organisatie, focust de leden-flow eerder op nieuwe evenementen, publicaties en andere engagementen. Met een opvallende slider bovenaan de pagina wissel je als website bezoeker eenvoudig tussen beide flows. Zo is de juiste interface en informatie steeds slechts een muisklik van je verwijderd.

Met een tweedelige sitestructuur verzekeren we een optimale gebruikerservaring voor elke website bezoeker.

Efficiëntie op punt, ook achter de schermen

Slimme automatisaties door middel van Custom post types (CPT) maken het beheren van de website content eenvoudiger én efficiënter. Lopende content zoals artikelen uit het tweemaal jaarlijkse Agora magazine, newsletter, blogs,… kunnen snel en gemakkelijk aan de website toegevoegd worden.

USF case website 3

Van omslachtig papierwerk naar digitaal in één twee drie

Wie USF-lid wou worden moest tot voor kort: een document uitprinten, invullen, inscannen en vervolgens per mail of post versturen. Kortom, een lang en omslachtig proces dat een doeltreffende ledenwerving enkel in de weg stond. Er was nood aan een intuïtieve, digitale tool die de nodige informatie verzamelt en op een overzichtelijk manier presenteert. Dankzij een geavanceerd formulier kunnen leden hun lidmaatschap nu volledig digitaal afsluiten en beheren. Automatische betalingsopties en realtime gegevensverwerking zorgen ervoor dat het lidmaatschapsproces voortaan moeiteloos en snel verloopt.

Het gedigitaliseerde proces heeft de verwerkingstijd van nieuwe aanvragen aanzienlijk verminderd en opvallend bijgedragen aan het groeiende aantal nieuwe leden.

USF case website 4

Een sterk design maakt het plaatje compleet

Naast de inhoud speelt het ontwerp een cruciale rol in de gebruikerservaring. Het opvallende design straalt professionaliteit uit, zonder te vervelen. Dankzij de intuïtieve navigatie en doordachte kleuraccenten vind je eenvoudig de informatie die je nodig hebt. Onze gedreven web experten zorgden voor een ideaal responsive resultaat, zodat bezoekers zowel op desktop, tablet als smartphone van een optimale ervaring kunnen genieten.

Verder bouwen aan digitale groei

De lancering van de nieuwe website was slechts het begin. Met het gedigitaliseerde Agora magazine bereikt USF een nieuwe generatie leden. Ons creatieve team verzorgde ook een reeks impactvolle campagnevideo’s die bijdroegen aan USF’s knappe verkiezingswinst en groeiend ledenaantal. Klik hier om meer te ontdekken over deze case.

Het resultaat

De vernieuwde website van USF levert direct resultaat op. Een volledig gedigitaliseerd lidmaatschapsproces maakt administratieve rompslomp verleden tijd. Dankzij de tweedelige user flow vinden bezoekers moeiteloos hun weg naar relevante content. Een win-win-win situatie, voor leden, USF en ook voor DexVille.