LEARN MORE

Scroll down

Waarom personal branding een plaats verdient in jouw marketingstrategie

Simon Sinek verkondigde het al in 2009: “Start with Why”. Hij stelde in zijn populair en baanbrekend boek dat consumenten geïnspireerd zijn door het “waarom”, nog voor het “hoe” en het “wat” van je product of dienst. Jouw (potentiële) klanten vertellen waarom je iets doet, zal ervoor zorgen dat je klanten beter weten waarom ze van jou kopen.

En wie kan er het meeste vertellen over de doelen en motieven van jullie bedrijf? Het team dat er dagelijks mee bezig is.

Weet van wie je koopt

Als aanbieder is het belangrijk om te weten wie jouw consument is en wie jouw producten of diensten gebruikt. Met die kennis kan je je producten en diensten verfijnen, een marketing strategie uitwerken en een betere service bieden. Maar omgekeerd geldt dezelfde regel. In een wereld van 1001 aanbieders, zowel online als offline, gaan consumenten op zoek naar de aanbieder waarvan ze weten wie het is. Vaak zal de keuze vallen voor de aanbieder waar ze het meeste aansluiting bij vinden. Het is net dat punt waar je jezelf kan gaan onderscheiden.

Mensen kopen van mensen

Voor de komst van het wereldwijde web gingen consumenten zo goed als altijd fysiek naar de winkel, meestal in hun buurt. In het merendeel van de gevallen kenden ze het gezicht van de mensen waarvan ze hun producten en diensten kochten. De slager in het dorp, het immokantoor van de buurt, de cadeauwinkel in de stad, … maar ook bv. in een keten van kledingswinkels werd je geholpen door een enthousiaste verkoopster. De ervaring om “van” iemand iets te kopen valt in het online verhaal vaak weg.

De afgelopen jaren zijn bedrijven en de mensen erachter meer en meer op zoek gegaan naar manieren om diezelfde ervaring ook online te kunnen aanbieden. Hoe voelt een klant jouw persoonlijkheid, motivatie en kennis vanachter zijn computerscherm of mobiele telefoon?

Inspireren via een verhaal en gezicht

In deze wereld vol overaanbod, willen mensen geïnspireerd worden voor ze iets kopen. Daarover schreven we al uitgebreid in dit artikel op onze blog. Het is niet het bedrijf zelf, maar de “waarom” die klanten gaan inspireren. Sommige marketeers stellen zelfs dat consumenten vandaag een verhaal willen kopen eerder dan een product an sich. Net daarom is “professionele storytelling” van groot belang. De rationele eigenschappen en USP’s komen in een later stadium van het verkoopproces.

Een voorbeeld: je verkoopt op je webshop een select gamma aan fototoestellen, waarvan jij vindt dat ze de beste op de markt zijn. Dit heb jij als fotograaf zelf ondervonden en je hebt de selectie met zorg samengesteld. Een fototoestel is een dure aankoop en het opsommen van enkele USP’s zal naar alle waarschijnlijkheid niet voldoende zijn om de webshop echt te doen draaien. Een strategie met oog voor personal branding zou bijvoorbeeld de volgende kunnen zijn:

  • Je gaat aan de slag met doorgedreven LinkedIn strategie waarin je regelmatig post over jouw passie voor fototoestellen, de missie van jouw webshop, jouw mening over relevante topics en de trends in de fotografiewereld.
  • Op zowel jouw persoonlijke Instagram pagina als de pagina van je webshop post je o.a. user generated content van je klanten (foto’s die zij maakten met een fototoestel dat ze bij jou kochten) en content die je krijgt van de merken fototoestellen. Daarnaast post je wekelijks een video waarin jij of een teamlid vertelt over jullie verhalen, missie en ervaringen.
  • Je zet op je webshop een chatbutton met foto van het teamlid dat elke dag beschikbaar is om vragen en specificaties over de toestellen toe te lichten aan potentiële kopers. De bezoeker van de webshop chat met een persoon met een naam en gezicht.
  • Je creëert een pagina op je website waarin het team wordt voorgesteld en waarbij de teamleden meer uitleggen over hun passie voor de producten en waarom ze bij jouw webshop werken. Daarbij vertellen ze ook wat hun favoriete fototoestel is (met link naar de productpagina).
  • Je creëert een blog of vlog waarin je fotografen aan het woord laat over hun favoriete fototoestel en gebruikt daarbij steeds veel beeldmateriaal. Onderaan de blogpost zet je een link naar het desbetreffende toestel en de bijhorende accessoires.

personal branding

Vertrouwen: authenticiteit en transparantie zijn de bouwstenen

Als je als persoon en gezicht van je bedrijf en merk naar buiten komt is het belangrijk authentiek en transparant te zijn. Want nooit alles is immers rozengeur en maneschijn. Door eerlijk te zijn zal je menselijker overkomen, wat op zijn beurt ervoor zorgt dat consumenten je sneller gaan vertrouwen.

Maar niet enkel consumenten gaan positief reageren op jullie inspanningen. Ook om nieuwe werknemers aan te trekken is het belangrijk vertrouwen en persoonlijkheid uit te stralen.

Toon je persoonlijkheid door kleine efforts

Hoewel je om te starten best aan de slag gaat met een doordachte strategie, zijn er wel al kleine efforts die je als bedrijf kan zetten. Denk aan bv. een “team” en “missie” pagina op je website, een foto bij de handtekening in je e-mail en altijd communiceren vanuit je eigen naam. Bekijk wat de mogelijkheden zijn om boeiende posts te plaatsen op LinkedIn en of er ruimte is om een blog/nieuwssectie te creëren op je website.

Wil je personal branding de plaats geven die het verdient in jouw marketingstrategie? Ons team helpt jou graag verder.

Learnings

Je gezicht laten zien en je verhaal vertellen is ten sterkste aangeraden voor het overgrote merendeel ondernemers en hun teams, gaande van advocaten tot een cateraar en loodgieters. Mensen kopen graag van mensen, ook online.

Gerelateerde artikelen

Google Ads Audiences

Kies de juiste doelgroepen op Google Ads

Lees artikel
Technical marketer

De skills die elke technical marketeer nodig heeft

Lees artikel
Web 3.0

Wat is web 3.0 en hoe zal het de wereld veranderen?

Lees artikel

Uitbreidingstraat 82
2600 Berchem
België

info@dexville.be

+32 3 808 16 38

Square Marie Curie 20
1070 Anderlecht
België

info@dexville.be

+32 2 808 77 15

Herikerbergweg 88,
1101 CM Amsterdam
Nederland

info@dexville.be

+31 20 241 8606