Vroeger belden verkopers potentiële klanten op. Geïnteresseerd? Dan gaf je je adres op en kreeg je later een folder in de brievenbus. Die techniek passen we met marketing automation ook toe. Maar vandaag gebruiken we digitale technologie om —op het juiste moment en volledig automatisch— de juiste e-mail, sms, of advertentie naar de juiste persoon te sturen. Zo creëren we eerst interesse, dan interactie en uiteindelijk meer omzet voor jou.

Leads genereren
Aan de basis van marketing automation ligt altijd een digitaal klantenbestand. Dat klantenbestand kunnen we indien nodig eerst uitbreiden. Bijvoorbeeld door advertenties te plaatsen op sociale media die naar leuke blogposts leiden —en de lezers van die posts te overhalen hun e-mailadres op te geven in ruil voor een whitepaper die al hun vragen beantwoordt.

Je database structureren
Eens je een stevige database hebt gaan we deze structureren en verfijnen. Bijvoorbeeld door leads via e-mail voor hun verjaardag te feliciteren. Zo komen we te weten wie je mail heeft geopend en wie ook nog een kijkje is gaan nemen op je website. Of door met cookies op je website te ontdekken welke prospect welke productpagina opent en wie zelfs de prijspagina heeft bekeken.
De juiste boodschap op het juiste moment
Met de juiste informatie wordt je database steeds waardevoller. We kunnen ze nu immers gebruiken om steeds relevanter te communiceren. De persoon die je die je mail opende maar niet naar je website ging? Die is vast wél geïnteresseerd als hij een promocode ontvangt. En de persoon die je prijspagina heeft bekeken? Die is misschien zelfs klaar voor meer.

Learnings
De mogelijkheden van marketing automation zijn eindeloos, maar de basics zijn altijd dezelfde: leads genereren, met interessante content interactie creëren en die interactie opvolgen om je database te verfijnen. Om nadien met nog relevantere communicatie door te duwen. Het uiteindelijke resultaat? Een haarfijn zicht op wie waar in je sales funnel zit en een groter aantal hot leads (die klaar zijn om te converteren).
Geen idee hoe je eraan begint? We laten je graag zien hoe wij het aanpakken. Samen met jou ontdekken we je buyer personas, creëren we interessante content voor elk type klant en bouwen we stap voor stap een customer journey op die bij elk touchpoint relevante data oplevert en uiteindelijk je omzet verhoogt.