Waarom je als digital agency op Programmatic advertising moet inzetten
Programmatic advertising heeft de afgelopen jaren een alsmaar belangrijkere plek ingenomen in de marketingmix van bedrijven en digitale agencies. Kort gezegd is programmatic advertising een geautomatiseerd proces voor het kopen en plaatsen van digitale advertenties op websites, mobiele apps en andere digitale platformen. Daarbij maakt het proces gebruik van gegevens over de doelgroep (demografische gegevens, interesses, locatie, …), om advertenties te richten op specifieke gebruikers.
Programmatic advertising & real-time bidding
Programmatic advertising omvat real-time bidding (RTB), waarbij adverteerders bieden op advertentieruimte op basis van gegevens over de doelgroep, het gebruik van DSP’s (demand-side platforms) en SSP’s (supply-side platforms) om toegang te krijgen tot deze advertentieruimte. Het doel van programmatic advertising is om advertenties op een efficiënte en effectieve manier bij de juiste doelgroep te krijgen. Of kort gezegd: toon de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment. Dit resulteert in betere targeting, personalisatie en return-on-investment (ROI).
Dat klinkt bijna zoals adverteren op Google Ads?
Hoewel er overeenkomsten zijn met Google Ads zijn er enkele belangrijke verschillen. Waar het Google Display Network (GDN) een advertentienetwerk is, is Programmatic een geautomatiseerd media buying platform. Daarbovenop is er binnen het Google Display Netwerk enkel advertentieruimte beschikbaar van geregistreerde Google AdSense publishers. Programmatic heeft een veel grotere ad inventory vergeleken met het GDN.
Daarnaast heeft Google ook z’n beperkingen. Zo wordt de black box binnen het platform alsmaar groter waardoor adverteerders steeds minder controle hebben hoe, waar of wanneer ze hun advertenties kunnen vertonen. Een goed voorbeeld hierbij zijn de controverses rond Performance Max campagnes. Bovendien leidt de omvang van het platform ook tot een heel verhitte concurrentie waardoor de gemiddelde kost-per-klik de afgelopen jaren alsmaar is toegenomen. Tenslotte heeft Google ook meermaals problemen gehad met grootschalige klikfraude. Denk hierbij aan slotenmakers of aan de verplichte procedures om je als adverteerder te verifiëren.
Met Programmatic advertising toon je de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment. Efficiënt en doeltreffend!
De vele voordelen van Programmatic advertising
Programmatic advertising is belangrijk voor digital marketeers om verschillende redenen:
- Efficiëntie: Programmatic advertising is een geautomatiseerd proces dat het handmatige werk vermindert en tijd bespaart. Het stelt adverteerders in staat om op grote schaal te adverteren zonder de noodzaak van handmatige inkoop en plaatsing van advertenties, waardoor kosten worden bespaard.
- DSP’s laten aankopers van advertentieruimte toe om hun accounts te beheren over meerdere ad exchanges. Ze kunnen dus verschillende verkeersbronnen en uitgevers combineren.
- DSP’s bundelen verkeer afkomstig van advertenties van geïntegreerde bronnen. Je kan via Programmatic zelfs gebruik maken van ad inventory van Googles displaynetwerk als het DSP dit toelaat. Google Ads daarentegen werkt enkel met ad inventory van Google.
- Targeting: Programmatic advertising maakt gebruik van gegevens over de doelgroep, zoals demografische gegevens, interesses, locatie, gedrag maar ook intentie, functietitel en meer. Allemaal om advertenties zeer specifiek te richten op de juiste doelgroep. Dit maakt het mogelijk om de juiste boodschap bij de juiste persoon op het juiste moment te krijgen, wat de kans vergroot dat de advertentie effectief is.
- Personalisatie: Door middel van programmatic advertising kunnen adverteerders advertenties personaliseren op basis van de voorkeuren van de doelgroep. Dit kan de betrokkenheid van de doelgroep verhogen en de kans vergroten dat ze de advertentie bekijken en erop reageren.
- Resultaten en ROI: Programmatic advertising maakt het via doorgedreven personalisatie mogelijk om advertenties beter te optimaliseren voor het gewenste resultaat en de ROI te verbeteren. Adverteerders kunnen de prestaties van hun advertenties in real-time volgen en de advertentiecampagne aanpassen om betere resultaten te behalen.
- Programmatic advertising biedt een veel grotere variatie in advertentieformaten dan Google. Terwijl je bij de laatste vrij beperkt bent in tekst, banners en video’s, kan je binnen Programmatic opteren voor banners, video, native, Digital-out-of-home (DOOH), In-Game advertentieformaten en audio. Dit geeft je meer raakpunten met je leads in de hele sales funnel.
Voor wie is Programmatic advertising vooral geschikt
Lange tijd was er een idee dat Google Ads vooral geschikt was voor adverteerders met beperkte budgetten en dat Programmatic enkel interessant was voor grote jongens die niet op enkele Euro’s meer of minder moesten zien. Ook dat is de laatste jaren flink veranderd.
Het grote voordeel van Programmatic advertising is dat het een geautomatiseerd proces is, wat betekent dat het minder tijd en middelen kost om advertenties te kopen en te plaatsen dan traditionele methoden van adverteren. Hierdoor is programmatic advertising toegankelijk geworden voor adverteerders met verschillende budgetten.
Voor adverteerders met kleine budgetten biedt programmatic advertising de mogelijkheid om op grote schaal te adverteren zonder de noodzaak van handmatige inkoop en plaatsing van advertenties, waardoor kosten worden bespaard. Adverteerders kunnen hun budget beheren en hun biedstrategieën aanpassen om hun advertentiecampagnes te optimaliseren voor betere resultaten en ROI.
Voor adverteerders met grote budgetten biedt het de mogelijkheid om op grote schaal te adverteren en tegelijkertijd te profiteren van de efficiëntie en schaalbaarheid van het geautomatiseerde proces. Adverteerders kunnen hun budget beheren en hun biedstrategieën aanpassen om hun advertentiecampagnes te optimaliseren.
Een meer toekomstbestendige oplossing
Strategisch gezien zijn er nog meer goede argumenten om een (gedeeltelijke) overstap naar Programmatic advertising te overwegen. Jongere generaties zoals Millennials en Gen Z maken nauwelijks nog gebruik van Google voor het opzoeken van informatie (zij verkiezen TikTok). Bovendien zullen dit jaar ook de 3rd party cookies uit Chrome verdwijnen (waren al verwijderd uit Firefox en Safari – die al meer dan 30% van alle verkeer vertegenwoordigen) wat cross-site tracking flink zal bemoeilijken. Tenslotte lopen de grote techbedrijven ook in het vizier van verschillende wetgevers omwille van regels rond privacy.