Accurate conversiemetingen in GA4 en Google Tag Manager

Wie investeert in een nieuwe website, of PPC campagnes lanceert om bezoekers naar de website te trekken, die wil natuurlijk weten of die investeringen ook renderen. Een accurate tracking is dan ook heel belangrijk om op een correcte manier je investeringen tegen het licht te kunnen houden. Veruit de meest gebruikte tool om die resultaten te meten, is Google Analytics. Recent lanceerde Google een nieuwe versie van z’n populaire Web Analytics tool, Google Analytics 4 of GA4.

Conversiemetingen in GA4 en Google Tag Manager

Een hele nieuwe approach

Heel wat wijzigingen ten opzichte van de vorige versie, onder andere in de manier waarop conversies en events gemeten worden. Hier start Google vanuit een hele nieuwe approach. Zo wordt voortaan elke vorm van engagement als een event beschouwd. Het gaat dan bv. over paginaweergaven, klikken, aankopen, enz. Sommige van deze events worden al automatisch gemeten in GA4. Het is een hele waslijst van gebeurtenissen, die dus beginnen meten van zodra GA4 op de website geïnstalleerd staat. Voorbeelden zijn file downloads, scroll, view search results en video views.

Een andere nieuwigheid is de nauwere connectie met Google Tag Manager. Zo is het met GA4 niet meer mogelijk om Google Analytics op je website te plaatsen zonder Google Tag Manager. De GA4 tag moet dus standaard afgevuurd worden vanuit Google Tag Manager.

Veel veranderingen in de nieuwe Google Analytics 4, die zelfs voor doorwinterde Web Analytics experts het nodige aanpassingsvermogen vragen.

Instellen van custom events

Naast de automatisch gemeten gebeurtenissen kan je natuurlijk ook nog steeds custom events meten. Hier kan je dingen gaan meten die niet standaard door GA4 worden gemeten. Denk hierbij aan klassiekers als clicks op een telefoonnummer of clicks op een emailadres.

Daar waar je met de traditionele Google Analytics nog de mogelijkheid had om deze zonder Tag Manager te meten, zal dit nu uitsluitend via Google Tag Manager gemeten kunnen worden. Niet dat dit een nadeel is, want Tag Manager was voor zowat elke digitale marketeer al the way to go.

Het opzetten van event tracking verloopt ook met GA4 nog steeds op een gelijkaardige manier. Zo creëer je in Google Tag Manager nog steeds een tag, die je laat vuren bij een bepaalde trigger.

Het belangrijkste verschil situeert zich in het opzetten van de tag in Tag Manager. Geen Event Category, Event Action of Event Label meer, maar wel een Event Name die je zelf mag bepalen.

Daarnaast is het ook mogelijk om parameters toe te voegen aan de tag, waardoor je extra info registreert. Bij het meten van het aantal outbound links, wil je bijvoorbeeld ook weten naar welke url’s geklikt wordt.

De andere manier van tags opstellen wordt ook weerspiegeld in Google Analytics 4. Ook daar verandert het één en ander bij het instellen van conversies. Zo merk je daar meteen dan het Admin Panel verdwenen is, en dat je dus ook geen Data Views meer hebt. Traditioneel de plaats waar je doelen kon instellen.

Voor het instellen van doelen moet je nu in de Events tab zijn. Via de “Create Event” button kan je daar je eigen custom event aanmaken, met de parameters zoals je die hebt ingesteld in Google Tag Manager.

Conversiemetingen in GA4 en Google Tag Manager

Learnings

Veel veranderingen dus in de nieuwe Google Analytics 4, die zelfs voor doorwinterde Web Analytics experts het nodige aanpassingsvermogen vragen. Maar hoe groot de veranderingen ook zijn, wij vermoeden dat GA4 snel de nieuwe standaard zal zijn. Bij het aanmaken van een nieuwe Analytics account, is het zelfs al zoeken om toch nog een oude Universal Analytics account te kunnen aanmaken. Belangrijk dus om snel de nieuwe GA4 gewoon te raken.

Meer weten?

Geen idee hoe jij als merk hier mee aan de slag kan? Geen probleem, bij DexVille staan we te popelen om je hierbij te helpen. Contacteer ons snel vrijblijvend.