LEARN MORE

Scroll down

Wat is web 3.0 en hoe zal het de wereld veranderen?

De laatste decennia hebben we zo veel innovaties elkaar razendsnel zien opvolgen dat mensen zich afvragen of we niet afstevenen op stagnatie? Kan je immers blijven vernieuwen tot in het oneindige? Bereiken we niet stilaan een plafond? Met de introductie van Web 3.0 lijken we alvast nog niet meteen een limiet te bereiken. Integendeel, het biedt weer een hoop nieuwe mogelijkheden.

Web 3.0 volgt logischerwijze Web 1.0 en het huidige Web 2.0 op met een aantal fundamentele technologische vernieuwingen. Om dit toekomstige model volledig te kunnen vatten – zowel de bouwstenen, de kenmerken als de concrete toepassingen van de voornaamste veranderingen – is het van belang om te begrijpen hoe het verschilt van de voorgaande modellen. In deze blog schetsen we graag eerst deze evolutie voor we dieper ingaan op de voordelen van Web 3.0.

De evolutie van het internet

Sinds het internet onze levens binnensloop en ze voorgoed veranderde, is het enorm geëvolueerd. Met de introductie van Web 3.0 zijn we inmiddels aan een derde grote internetrevolutie toegekomen. Dit is hoe dit op korte tijd is gebeurd:

Web 1.0: 1991-2004

Web 1.0

Het begon allemaal bij Web 1.0. Deze ontwikkeling draaide rond een HTML-based (ééndimensionale) informatiepagina en was voornamelijk gericht op lezen. Dit hebben we te danken aan Tim Berners-Lee, die in 1989 het ‘http’-protocol ontwikkelde waarmee het mogelijk werd om op het World Wide Web (www) verbinding te maken met een eenvoudige webpagina, waarvan de inhoud vooral statisch was.

Er werden slechts twee programmeertalen gebruikt voor het bouwen van simpele webpagina’s. Naast HTML werd ook gebruik gemaakt van CSS. Hoewel er al best wat informatie online te vinden was, werd het internet nog niet extensief gebruikt.

In die tijd waren er nog geen abonnementsformules en duurde het nog erg lang om in te bellen, waardoor mensen nog wat terughoudend waren.

Web 2.0: 2004-heden

Web 2.0

Met Web 2.0 werden er nieuwe programmeertalen geïntroduceerd waarbij de nadruk meer op interactie ging liggen. Sociale netwerken zoals Facebook verschenen op het internettoneel en ook de webreuzen zoals Google en Amazon kwamen hun plek opeisen op het wereldwijde web. Websites werden interactiever en dynamischer, waardoor communicatie gemakkelijker werd.

Web 2.0 is voornamelijk gebaseerd op het idee van het web als een ‘platform’. Het draait niet meer louter om informatie lezen maar ook om het schrijven en delen. Gebruikers gaan zelf meer inhoud genereren. Dit kenmerkte zich bij de lancering vooral door het opduiken van talloze sociale media en de explosie aan blogs. De nieuwe programmeertalen, zoals HTML5, CSS3, PhP en de verschillende soorten JavaScript zijn al een pak geavanceerder. Ze bieden dan ook veel meer mogelijkheden dan de eenvoudige combinatie HTML & CSS.

Hoewel Web 2.0 aanvankelijk de bedoeling had om open en toegankelijk te zijn voor iedereen en een gedecentraliseerd vrij internet te creëren, is dat niet wat er in de praktijk is gebeurd. Internetgiganten zoals Facebook en Google creëerden een verdienmodel rond het verzamelen, controleren en verkopen van onze gegevens. Daardoor namen ze de controle over van de gebruiker.

Web 3.0: heden-?

Web 3.0

Die controle of dit ownership gaat weer een grotere rol spelen bij Web 3.0. Wellicht heb je al gehoord over de metaverse, een virtueel universum dat men wil creëren. Hierin zouden mensen via hun avatars of digitale dubbelgangers virtuele 3D-ruimtes kunnen bezoeken en activiteiten doen of conversaties voeren met anderen. Web 3.0 is gericht op het onderdompelen van mensen in een ervaring. De coronacrisis zorgde er ook voor dat NFT’s nog populairder werden. NFT staat voor non-fungible token of ‘niet-vervangbare’ of ‘unieke jeton’. Hiermee kunnen exclusieve digitale producten worden aangekocht: zoals kunstwerken, educatieve producten, overeenkomsten, memes en zelfs tweets. Op die manier is bv. de eerste tweet van Twitter-oprichter Jack Dorsey verkocht voor 1,9 miljoen dollar.

Cryptocurrency en Web 3.0

Web 3.0 of kortweg ‘Web 3’ kreeg meer belangstelling als gevolg van de populariteit van cryptocurrency en de revolutionaire kracht van de blockchaintechnologie die hier achter steekt. Een blockchain is een netwerk van honderden tot duizenden aan elkaar gelinkte apparaten of ‘nodes’. Deze technologie betekende een doorbraak in het decentraliseren en correct bewaren van informatie. Hierdoor is het ook uitermate geschikt om documenten, video’s en afbeeldingen op een transparante manier te bewaren en delen.

Ook smart contracts zouden een grote rol gaan spelen bij gegevensbeheer. Dit zijn digitale protocols die ervoor zorgen dat contracten automatisch uitgevoerd worden volgens vooraf bepaalde criteria. Op die manier kunnen transacties worden gevoerd volgens traceerbare afspraken zonder dat een derde partij nodig is, zoals bv. een financiële instelling.

Wanneer kunnen we Web 3.0 verwachten?

Het heeft ongeveer 10 jaar geduurd om van Web 1.0 om te schakelen naar Web 2.0 en het zou best ook nog eens 10 jaar kunnen duren voor Web 3.0 op punt staat.

In ons huidige Web 2.0 wisselen we nog data uit tussen verschillende platforms, bv. Google en Facebook. Om die link te maken, gebruiken we software of applicaties die dit doen via een API-sleutel.

Web 3.0 wil communicatie uitlokken tussen blockchains, applicaties en toestellen met uiteenlopende eigenschappen. Machine learning en artificial intelligence zouden belangrijke hulpmiddelen worden bij het realiseren van deze complexe uitdaging.

De voordelen van Web 3.0 voor u als gebruiker

Voor iedereen toegankelijk

Web 3.0 wil alle platforms permissief maken. Dat wil zeggen dat ze toegankelijk worden voor iedereen, zonder de goedkeuring van een externe entiteit, zoals de overheid of onderneming zelf. Hierdoor zal er meer vrijheid van meningsuiting zijn en minder censuur. De schaal van een post wordt groter en reikt verder dan enkel het bereik en de reacties van vrienden en volgers. Doordat er geen inmenging is van een derde instantie, heeft iedereen toestemming om virtuele omgevingen te creëren en anderen te laten participeren.

Eerlijk en democratisch

Als deelnemer van een platform kan je een deel van de waarde van dat platform gaan bezitten in de vorm van een token en die tokens bv. gaan verkopen. Dit terwijl het nu het platform is dat winst maakt met het exploiteren van jouw gegevens. Ook marketing zal eerlijker moeten verlopen. Met behulp van artificiële intelligentie zullen algoritmes onderscheid leren maken tussen een valse en een authentieke negatieve review. Bovendien zul je enkel relevante advertenties te zien krijgen en zelf kunnen aangeven óf je ze wel wil zien.

Betere vindbaarheid

De zoekfunctie wordt uitgebreider en accurater tegelijkertijd. Terwijl zoekmachines nu vooral gericht zijn op zoekwoorden, breidt dit uit naar nieuwe verbanden tussen die zoekwoorden, de intentie en leefwereld van de zoeker. Web 3.0 zal over het algemeen een veel betere gebruikerservaring bieden met superieure en efficiënte navigatie. Bovendien krijgt censuur opnieuw minder kans doordat je onafhankelijk zoekt van webgiganten zoals Google, Bing of Yahoo, die momenteel je zoekresultaten sturen.

Betere graphics

Met Web 3.0 wordt het mogelijk om de grenzen tussen realiteit en virtualiteit te vervagen. De introductie van 3D maakt het mogelijk om musea online te bezoeken, aan sportevents deel te nemen en productpresentaties vanop afstand te realiseren, bv. met de metaverse die wordt ontwikkeld door Facebook.

Goedkoper

Doordat Web 3.0 apps wil decentraliseren en open source het uitgangspunt wordt, zul je enkel nog geld betalen aan het netwerk van de blockchain die de app draaiende houdt. Hierdoor zullen de kosten lager uitvallen. Bovendien zullen er meer mogelijkheden zijn om zelf iets bij te dragen als gebruiker.

De toekomst met Web 3.0

Met Web 3.0 krijgt het internet een nieuwe dimensie. Hiermee zal het internet grenzeloos gaan lijken. Toch staat deze nieuwe ontwikkeling nog voor een boel grote uitdagingen. Zo moet het leren omgaan met de vaagheid en soms zelfs dubbelzinnigheid van data. Het zal ook een antwoord moeten bieden op nieuwe criminele intenties. Juristen zullen dus worden uitgedaagd om georganiseerd misbruik ook in dit nieuwe weblandschap aan banden te leggen.

Gerelateerde artikelen

Technical marketer

De skills die elke technical marketeer nodig heeft

Lees artikel
In-Game Advertising

Wat is in-game advertising en wat zijn de mogelijkheden?

Lees artikel
Facebook Page

Facebook: een nieuwe pagina versie

Lees artikel

Uitbreidingstraat 82
2600 Berchem
België

info@dexville.be

+32 3 808 16 38

Square Marie Curie 20
1070 Anderlecht
België

info@dexville.be

+32 2 808 77 15

Herikerbergweg 88,
1101 CM Amsterdam
Nederland

info@dexville.be

+31 20 241 8606