LEARN MORE

Scroll down

Kies de juiste doelgroepen op Google Ads

Wanneer u uw betaalde campagne op Google maakt, wordt u gevraagd een doel te kiezen, oftewel een doelgroep. Terwijl zoekcampagnes gericht zijn op gebruikers die op Google naar bepaalde termen zoeken, bieden andere soorten campagnes u alternatieven voor zoekwoorden. In dit artikel bespreken we de verschillende targetingopties die voor u beschikbaar zijn.

Bepaal uw publiek

Voor elke marketingcampagne moet u uw doelgroep definiëren. Probeer een profiel op te stellen van de mensen die uw diensten zullen gebruiken of uw producten zullen kopen. Bepaal hun leeftijdsgroep, hun geografische gebied, hun gezinssituatie, hun gewoonten… Duik vervolgens in Google Ads om de audience te kiezen dat het dichtst bij uw doelgroep ligt.

Identiteit van de gebruikers

Met dit type targeting kunt u zich richten op mensen op basis van een aantal demografische gegevens: ouderschapsstatus, burgerlijke staat, opleidingsniveau, huisvesting en werk.

Voor de ouderlijke status kunt u zich richten op ouders van kinderen in leeftijdsgroepen van 0 tot 17 jaar. U kunt zich ook richten op alleenstaanden, mensen in een relatie en personen van wie de verbintenis is geformaliseerd. Bij opleidingsniveau kunt u studenten of het hoogst voltooide opleidingsniveau selecteren. Met de doelstelling per woning kunt u huurders of eigenaars selecteren. Voor banen heeft u twee opties: targeting op activiteit sector of op bedrijfsgrootte.

Interesses en gewoonten van de gebruikers

Dit is een affiniteitsdoelgroep, dus het doel hier is om te targeten op basis van wat uw typische doelgroep waardeert en hun levensstijl. De audience wordt ingedeeld op thema’s als ‘eten en catering’, ‘huis en tuinieren’ of zelfs ‘reizen’. U kunt zich bijvoorbeeld richten op mensen die vaak uit eten gaan, doe-het-zelvers of sneeuwliefhebbers.

Wat gebruikers van plan zijn te kopen of waar ze actief naar op zoek zijn?

Deze doelgroep is niet gebaseerd op algemene interesses, maar op recente interesse in een dienst of product. In-market-doelgroep is de juiste keuze als u zich wilt richten op mensen die actief geïnteresseerd zijn in wat u te bieden heeft. Het is bijvoorbeeld mogelijk zich te richten op mensen die op zoek zijn naar reizen naar Kenia, die een nieuwe vaatwasser willen kopen of die een kinderdagverblijf voor hun kind zoeken.

Interactie van de gebruikers met uw bedrijf

Hier kunt u uw gegevens gebruiken om bijvoorbeeld gebruikers te targeten die uw website al hebben bezocht. U heeft ook de mogelijkheid om soortgelijke segmenten te selecteren, d.w.z. mensen die lijken op de gebruikers die uw website hebben bezocht. Vanaf 1 augustus 2023 zal deze functie echter niet meer beschikbaar zijn. U kunt ook doelgroeplijsten selecteren, waaronder de “voor AdWords geoptimaliseerde lijst” die automatisch gebruikers bevat met de grootste kans op conversie. Maak gerust uw eigen lijsten met gebruikers van uw applicatie, gebruikers van uw YouTube-kanaal of importeer uw bestaande klantgegevens.

Levensgebeurtenis

Google Ads geeft u ook de mogelijkheid om voor bepaalde soorten campagnes te richten op levensgebeurtenissen. U kunt advertenties aanbieden aan mensen die onlangs zijn verhuisd of die gaan trouwen.

Segmenten op maat

U kunt ook uw eigen segmenten maken als u niet helemaal tevreden bent met het aanbod van Google. Hierbij worden verschillende mogelijkheden geboden: targeting op interessegebied/aankoopintentie of targeting van gebruikers die op Google naar bepaalde termen hebben gezocht. U kunt mensen toevoegen die bepaalde soorten websites bezoeken of bepaalde apps uit de Google Play Store gebruiken. Pas op, houd er rekening mee dat uw advertenties niet noodzakelijk op deze websites of in deze apps worden getoond, maar aan de gebruikers die ze raadplegen.

Gecombineerde doelgroepsegmenten

Als u een duidelijk beeld heeft van uw doelgroep, dan is dit het perfecte doelgroepsegment voor jou! Het gaat om het combineren van doelgroepen om nauwkeurigere targeting te bereiken. Wij richten ons hier bijvoorbeeld op ouders van kleine kinderen die biologische liefhebbers zijn en die regelmatig online naar voeding zoeken om biologische babyvoeding te promoten. U kunt ook een segment uitsluiten in plaats van het te combineren met een ander segment. Vervolgens kunt u dit segment selecteren voor de targeting van uw campagne.

Een publiek creëren

Om een doelgroep aan te maken, gaat u naar het tabblad Doelgroepen in de gedeelde bibliotheek van uw Google Ads-account. Geef uw doelgroep een naam en selecteer vervolgens de segmenten die uw doelgroep vertegenwoordigen uit de eerder in het artikel beschreven segmenten.

Via deze tool kunt u internetgebruikers uitsluiten die overeenkomen met bepaalde van uw remarketinglijsten of het publiek beperken op basis van demografische gegevens.

Verwaarloos de basistargeting niet

In elke campagne moet u een geografische targeting bepalen, dit is het moment waarop u voor het eerst aan uw doelgroep denkt. Als u online producten verkoopt, kan uw targeting breder zijn dan wanneer u internetgebruikers naar de winkel wilt aantrekken. Geografische targeting kan gebeuren per land, regio, provincie, stad, maar ook per straal rond een bepaald punt. Dit kan een adres zijn, dus aarzel niet om te werken aan nauwkeurige geografische targeting.

U moet zich ook richten op een of meer talen, dus vergeet niet de taal van uw advertenties te kiezen of kies alle talen als u denkt dat uw advertenties door alle internetgebruikers kunnen worden begrepen.

De uitzendkalender kan ook een bondgenoot zijn voor goede targeting. Als u slapelozen wilt targeten, kiest u ervoor om uw advertenties ’s nachts weer te geven. Als u een maaltijdbezorgservice aanbiedt, kunt u uw advertenties alleen tussen 17.00 en 19.00 uur weergeven om internetgebruikers te overtuigen uw diensten te gebruiken voor het avondeten.

Gerichte websites

Naast doelgroepen kunt u ook websites targeten om uw advertenties op weer te geven. U kunt sites selecteren op thema, locatie (websites, YouTube-kanalen, apps) of trefwoorden. In dit geval worden uw advertenties niet weergegeven volgens de kenmerken van de gebruikers, maar volgens de categorieën van websites.

Learnings

Voordat u een Google-campagne start, moet u uw doelgroep opnieuw definiëren, bepalen wie uw producten en diensten waarschijnlijk zullen kopen en doelgroepen aan uw campagnes toevoegen om de relevantie van uw advertenties te vergroten.

Gerelateerde artikelen

personal branding

Waarom personal branding een plaats verdient in jouw marketingstrategie

Lees artikel
Technical marketer

De skills die elke technical marketeer nodig heeft

Lees artikel
Web 3.0

Wat is web 3.0 en hoe zal het de wereld veranderen?

Lees artikel

Uitbreidingstraat 82
2600 Berchem
België

info@dexville.be

+32 3 808 16 38

Square Marie Curie 20
1070 Anderlecht
België

info@dexville.be

+32 2 808 77 15

Herikerbergweg 88,
1101 CM Amsterdam
Nederland

info@dexville.be

+31 20 241 8606