Inbound marketing: van content naar verkoop
First things first: wat is dat, “inbound marketing”?
Inbound marketing: het is hot & happening in de wondere wereld van marketing. Maar wat is het nu juist? En vooral: hoe pas je het nu toe in jouw marketingstrategie? Inbound marketing gaat onvermijdelijk hand in hand met contentmarketing, en het woord “content” doet al wel iets vermoeden. Inbound marketing is een strategie om je bedrijf te laten groeien door nieuwe bezoekers te laten instromen op jouw website, zodat ze jouw bedrijf en merk zélf leren kennen. Je trekt als het ware je doelgroep aan.
Hoe werkt het?
Hoe gaat inbound marketing juist in zijn werk? Door relevante content aan te bieden, waarbij je je klanten centraal zet. Stel een duidelijke buyer persona’s op en ga echt in zijn plaats staan.
Wat zijn de problemen waar ze tegenaan botsen? Naar welke informatie zijn ze op zoek? Wat kan jouw buyer persona inspireren, motiveren of stimuleren? Met welke vragen zitten ze en hoe kan jij daar een antwoord op bieden?
Met deze strategie zet je je doelgroep in het middelpunt, en niet je bedrijf, merk, product of dienst. Uiteraard komt dat ook aan de beurt, maar dat komt later in de sales funnel. Om te begrijpen wat inbound marketing exact is, is het niet onbelangrijk om ook het begrip “outbound marketing” te begrijpen.
Outbound marketing is de klassiekere en welbekende strategie waarmee je je product of dienst centraal zet en aan de man brengt via bv. reclamespots op televisie of radio, advertenties en campagnes via traditionele media.
De algemene aanname is dat inbound marketing duurzamer is (je trekt mensen aan die effectief al geïnteresseerd zijn) dan outbound marketing (je probeert je product of dienst aan een zo groot mogelijk publiek bekend te maken).
Inbound marketing is een betaalbare en duurzame strategie voor producten en diensten met een lang aankoopproces.
Onmisbaar in de inbound strategie: de funnel
Hoewel de inbound strategie minder opdringerig en aanwezig is, het doel blijft uiteraard om (meer) te verkopen. Voor inbound marketing bestaat er een framework in de vorm van een sales funnel. Deze kunnen we opdelen in 3 stadia: de TOFU, MOFU en BOFU. Wat respectievelijk de ‘top of funnel”, ‘middle of funnel” en “bottom of funnel” betekent. Elk stadium heeft zijn eigen specifieke mogelijkheden. Hoewel de inbound strategie minder opdringerig en aanwezig is, het doel blijft uiteraard om (meer) te verkopen. Voor inbound marketing bestaat er een framework in de vorm van een sales funnel. Deze kunnen we opdelen in 3 stadia: de TOFU, MOFU en BOFU. Wat respectievelijk de ‘top of funnel”, ‘middle of funnel” en “bottom of funnel” betekent. Elk stadium heeft zijn eigen specifieke mogelijkheden.
Inbound marketing: voor wie?
Zoals dat het geval is voor alle marketingstrategieën, is ook inbound marketing niet toepasbaar op zomaar alle producten en diensten. Zo is inbound marketing bijvoorbeeld geen gepaste strategie voor impulsaankopen, aankopen waarbij de consument niet te veel nadenkt of overwegingen maakt.
Stel: je bent de eigenaar van een online meubelwinkel. Op je webshop bied je zowel duurdere producten als bedden aan, als goedkope decoratie en betaalbaar keukenmateriaal. Jouw klant zal zonder teveel nadenken de decoratie en het keukenmateriaal in zijn winkelwagen leggen. Maar voor het dure bed zal er een significant langer aankoopproces plaatsvinden.
Het is dat proces waar inbound marketing het verschil kan maken. We kunnen de aankoopfunnel toepassen op de aankoop van een bed:
- TOFU: plaats een SEO blogpost over de verschillende soorten bedden + een video van de bedden, zodat de klant zichzelf kan inbeelden hoe het bed in zijn woning zou passen.
- MOFU: zet een online survey op, “De Beddenkiezer”, bestaande uit 10 vragen die de klant moet beantwoorden. Daarin maakt hij kenbaar wat voor hem belangrijk is bij een bed. Op basis van deze antwoorden krijgt hij zijn ideaal bed te zien.
- BOFU: biedt een “free trial” aan: leads kunnen gedurende een maand een matras gratis en vrijblijvend testen.Met deze methode bied je een meerwaarde aan een doelgroep die al interesse heeft in jouw product én zal je ervoor zorgen dat de potentiële klant zich engageert, doordat hij de Beddenkiezer invult, je video’s bekijkt en teksten leest. Er zijn meerdere touchpoints tussen je bedrijf en de klant. Je straalt als bedrijf expertise uit, wat zorgt voor vertrouwen, wat uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk leidt tot een aankoop.