De skills die elke technical marketeer nodig heeft

Wanneer je op Google zoekt naar de term ’technical marketer’, dan zal je merken dat er jaren geleden al blogposts over geschreven werden. Het begrip is dus zeker niet nieuw. Wel zien we dat het de laatste jaren alleen maar relevanter is geworden. Als (digitale) marketeer word je overspoeld met data, waaruit je relevante conclusies moet kunnen trekken en actiepunten moet kunnen bepalen. Een minimale hoeveelheid technische kennis is daarbij hoe langer hoe meer vereist. Denk bijvoorbeeld maar aan het feit dat de nieuwe Google Analytics 4 alleen nog maar via Google Tag Manager op de website kan worden geplaatst. Je wordt als marketeer dus verplicht om met Tag Manager te werken, een platform waarvoor je toch de nodige technische kennis voor nodig hebt. In deze blogpost geven we een overzicht van alle technische skills die je tegenwoordig nodig hebt als digitale marketeer.

Multitask Unified Model (MUM)

Microsoft Excel

Als digitale marketeer krijg je te maken met heel wat data. Je zal dus onvermijdelijk ook wat uren in Microsoft Excel doorbrengen.

Als je een rapport trekt uit tools als Google Ads, Google Keyword Planner of SemRush, dan gaat het vaak over een dump van data waar je eerst de nodige structuur moet in brengen. Het is dus zeker interessant om de functies te kennen in Excel die je daarbij kunnen helpen.

Find & Replace

Nog steeds een zwaar onderschatte functie in Excel. Al was het maar om snel alle punten te vervangen naar komma’s in een bepaalde kolom, zodat je data er wat “Europeser” uitziet.

VLOOKUP

Een haast mythische functie in Excel. Vooral interessant wanneer je twee sets van data aan elkaar wil koppelen. Bijvoorbeeld wanneer je een export uit Google Search Console wil koppelen aan zoekvolumegegevens uit Google Keyword Planner. En zo zijn er nog tal van andere voorbeelden te verzinnen.

Pivot Tables

Als je spreekt over data structureren, dan kan je niet om tabellen heen. En met Pivot Tables ga je nog een stap verder dan de klassieke tweedimensionale tabellen.

Charts

Net als tabellen kunnen ook grafieken duidelijkheid scheppen in sets van ruwe data. Niet alleen naar klanten of collega’s toe, maar ook voor jezelf om bepaalde trends te kunnen ontdekken.

Macro’s

Een macro is een programma dat een reeks commando’s (activiteiten) vastlegt en vervolgens uitvoert met slechts één uitvoeringsinstructie (bv. de klik op een knop). Heel interessant voor marketeers omdat ze lange handmatige processen eenvoudig kunnen maken door ze te automatiseren.

Microsoft Excel
Als digitale marketeer krijg je te maken met heel wat data. Je zal dus onvermijdelijk ook wat uren in Microsoft Excel doorbrengen.

Als je een rapport trekt uit tools als Google Ads, Google Keyword Planner of SemRush, dan gaat het vaak over een dump van data waar je eerst de nodige structuur moet in brengen. Het is dus zeker interessant om de functies te kennen in Excel die je daarbij kunnen helpen.

Find & Replace
Nog steeds een zwaar onderschatte functie in Excel. Al was het maar om snel alle punten te vervangen naar komma’s in een bepaalde kolom, zodat je data er wat “Europeser” uitziet.

VLOOKUP
Een haast mythische functie in Excel. Vooral interessant wanneer je twee sets van data aan elkaar wil koppelen. Bijvoorbeeld wanneer je een export uit Google Search Console wil koppelen aan zoekvolumegegevens uit Google Keyword Planner. En zo zijn er nog tal van andere voorbeelden te verzinnen.

Pivot Tables
Als je spreekt over data structureren, dan kan je niet om tabellen heen. En met Pivot Tables ga je nog een stap verder dan de klassieke tweedimensionale tabellen.

Charts
Net als tabellen kunnen ook grafieken duidelijkheid scheppen in sets van ruwe data. Niet alleen naar klanten of collega’s toe, maar ook voor jezelf om bepaalde trends te kunnen ontdekken.

Macro’s
Een macro is een programma dat een reeks commando’s (activiteiten) vastlegt en vervolgens uitvoert met slechts één uitvoeringsinstructie (bv. de klik op een knop). Heel interessant voor marketeers omdat ze lange handmatige processen eenvoudig kunnen maken door ze te automatiseren.

Technische skills kunnen het leven als digitale marketeer veel eenvoudiger maken, helpen je efficiënter te werken, en stellen je in staat om verder te groeien en dingen uit te proberen.

Front-End development

Nee, je hoeft helemaal geen web developer te worden, maar een basiskennis van de belangrijkste front-end programmeertalen zal je leven als marketeer al veel makkelijker maken. Je hoeft daarbij zelf geen code te kunnen uitschrijven, maar het is wel belangrijk om bestaande code te kunnen lezen en analyseren.

HTML

HTML is zowat de basis van elke website. Zonder basiskennis HTML heb je een serieuze handicap in digitale marketing.

Als je voor de eerste keer de broncode van een website bekijkt, kan dit vrij overweldigend overkomen. Maar van zodra je weet wat al die h1-, p- en div tags betekenen, wordt alles veel duidelijker.

Onze tip: leer vooral goed wat div’s en span’s, en classes en id’s zijn, wat het verschil is tussen beiden, en hoe je ze gebruikt. Ze zijn belangrijk om te communiceren met andere programmeertalen, zoals CSS en Javascript.

CSS

Waar HTML vooral gebruikt wordt om een webpagina op te bouwen en te structureren, wordt CSS gebruikt om je webpagina te stylen. Ook hier kan je met een basiskennis CSS al heel ver komen. Denk hier bijvoorbeeld maar aan Google Tag Manager, waar je bepaalde elementen op een webpagina kan targeten op basis van hun CSS selector.

Belangrijk om weten is hier vooral hoe HTML en CSS met elkaar communiceren. Hoe je via CSS algemene HTML-tags kan stylen, zoals de p-tag, of specifieke elementen via classes en id’s.

Javascript/Jquery

Javascript, of het vereenvoudigde Jquery, is een front-end (en back-end) programmeertaal die gebruikt wordt om je webpagina dynamisch of interactief te maken. Ook hier weer is het niet noodzakelijk om zelf code te kunnen schrijven, maar bestaande code kunnen lezen en weten wat het doet zorgt ervoor dat je een website beter kan begrijpen.

Graag je front-end development skills bijschaven? Dat kan je doen op verschillende manieren. Start je helemaal vanaf nul, dan is een site als W3Schools een goed begin. Wil je zelf wat code uitproberen, dan kan je terecht op sites zoals JSFiddle.

Back-End development

Naast front-end programmeertalen heb je ook back-end programmeertalen. Daar waar front-end programmeertalen betrekking hebben op het zichtbare gedeelte van een website of applicatie, zijn het de back-end programmeertalen die zullen communiceren met achterliggende systemen, zoals een MySQL-database. Met back-end programmeertalen zorg je er bijvoorbeeld voor dat de data die je verzamelt op je website, bv. via een contactformulier, veilig wordt opgeslagen. Hoe langer hoe belangrijker in deze tijden van data privacy.

Hoewel back-end programmeertalen vooral de speeltuin zijn voor web developers, kunnen ook marketeers soms baat hebben bij een basiskennis ervan.

SQL

Data die wordt verzameld op een website, wordt opgeslagen in databases. SQL, dat staat voor “Structured Query Language”, is een vrij eenvoudige programmeertaal die wordt gebruikt om bewerkingen te doen op die databases. SQL kan je daarom wel eens vergelijken met Excel, met dat verschil dat SQL vaak veel grotere databases aanpakt, soms tot miljoenen rijen. Iets wat je niet moet proberen met Excel.

Als digitale marketeer krijg je vroeg of laat wel eens te maken met SQL, zoals bijvoorbeeld in Google Data Studio of Google Analytics. Dus het is zeker interessant om het aan te leren. Maar geen paniek, het is een vrij makkelijke programmeertaal zonder al te steile leercurve.

Python

Ook Python is een back-end programmeertaal die heel populair is bij marketeers die veel met data bezig zijn, vooral omdat er veel Python-extenties zijn die specifiek gericht zijn op data-analyse. Zo worden in Python nogal wat programma’s geschreven die voorspellende analyses of machine learning uitvoeren op een bepaalde set van data. Via zo’n analyses kan je dan bijvoorbeeld voorspellen wanneer een bepaalde gebruiker zijn abonnement zal opzeggen, en dan kan je als marketeer hierop actie ondernemen.

Python is qua moeilijkheidsgraad te vergelijken met Javascript. De code van beide programmeertalen lijkt ook een beetje op elkaar. Maar niettemin heel interessant om aan te leren als je een stapje verder wil gaan met data.

Content Marketing

Regular Expressions

Wie regelmatig Google platformen gebruikt, die ziet ze om de haverklap voorbijkomen. Reguliere expressie, of kortweg Regex, zijn een manier om bepaalde tekenreeksen op te sommen, zonder alle strings apart op te noemen. Wil je in een dataset naar een bepaald woord zoeken, maar weet je dat dit woord alternatieve schrijfwijzen heeft, dan kan je dit oplossen via reguliere expressie.

Bij reguliere expressie wordt een bepaalde syntax gebruikt. Het loont als marketeer zeker die moeite om dit onder de knie te krijgen, aangezien we zelf gemerkt hebben dat we dit heel vaak gebruiken.

Om je reguliere expressie te testen, kan je bijvoorbeeld een tool als Rubular gebruiken.

Marketing Automation

Iets minder technisch dan het voorgaande, maar zeker niet minder belangrijk. Een gezonde marketing strategie bestaat vandaag de dag immers uit een breed amalgaan aan platformen die interessant kunnen zijn voor leadgeneratie. Idealiter zijn alle platformen op elkaar afgestemd, en praten ze met elkaar. Liefst nog eens op een geautomatiseerde wijze. Een klassiek voorbeeld is het uitsturen van e-mails bij een nieuw contact via de website.

Marketing automation campagnes worden vaak opgezet via gespecialiseerde platformen, zoals Hubspot of Zapier. De technische kennis die hierbij vereist is, hangt uiteraard af van de complexiteit van je campagne. Maar de meeste platformen zitten heel intuïtief in elkaar, waardoor je er snel mee weg bent.

Niettemin heel interessant om zulke platformen onder de knie te krijgen, aangezien een marketingcampagne vandaag de dag zelden beperkt blijft tot één advertentiekanaal.

Video & Photo editing

Tegenwoordig moeten ook video en photo editing skills tot het basispakket van een digitale marketeer behoren. Een ander soort technische vaardigheden, maar minstens even belangrijk. Bovendien wordt het ook steeds belangrijker, aangezien visuele aspecten steeds meer deel gaan uitmaken van een marketing strategie.

En ook hier hoef je helemaal geen specialist in Photoshop te worden, maar als je de basisprincipes van een goed design begrijpt, kom je al een heel eind. Op die manier weet je, wanneer je met ontwerpers in je team werkt of ontwerpers inhuurt, hoe je met hen moet praten, wat je moet vragen, en hoe je hun werk moet evalueren.

Learnings

Een basis in technische skills is vandaag onmisbaar geworden om digitale campagnes te kunnen beheren en optimaliseren. Technische skills kunnen het leven als digitale marketeer veel eenvoudiger maken, helpen je efficiënter te werken, en stellen je in staat om verder te groeien en dingen uit te proberen. Gelukkig zijn er vandaag de dag vele bronnen die je kunnen helpen bij het aanleren van de vaardigheden. Deze bronnen zijn vaak ook nog eens gratis.

Meer weten?

Geen idee hoe jij als merk hier mee aan de slag kan? Geen probleem, bij DexVille staan we te popelen om je hierbij te helpen. Contacteer ons snel vrijblijvend.