Hoe je door posts jouw Google My Business-pagina aantrekkelijker kan maken?

Google Business Profile zal in 2022 de nieuwe naam worden voor Google My Business. Het programma omvat een gecentraliseerd beheer van de gegevens van Google Search en van Google Maps. Waarom niet van de gelegenheid gebruik maken om dit platform, dat zowel voor grote winkelketens als voor kleine lokale bedrijven en KMO’s tal van mogelijkheden biedt, te evalueren?

Conversieoptimalisatie (CRO)

Wat is een bedrijfsvermelding op Google?

Met deze Google-functie kan je jouw bedrijf laten verschijnen wanneer internetgebruikers ernaar zoeken op Google. Je kan de GMB-pagina op meerdere manieren bereiken:

  • Door de naam van je bedrijf op te zoeken op Google
  • Door de naam van je bedrijf op te zoeken op Google Maps
  • Door je producten of diensten op te zoeken op Google
  • Door je producten of diensten op te zoeken op Google Maps
  • Door te klikken op je speldje op Google Maps

Het doel van de vermelding is om alle nuttige informatie over je bedrijf te vermelden:

  • Naam
  • Adres
  • Servicegebied
  • Openingsuren
  • Speciale diensten (happy hours, levering, …)
  • Specifieke uren (uitzonderlijke openingsuren)
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Producten
  • Diensten
  • Kenmerken (toegankelijkheid, beschikbare diensten, …)
  • Beschrijving (max. 750 tekens)
  • Openingsdatum
  • Foto’s (geïmporteerd door de eigenaar en klanten)
  • Video’s (geïmporteerd door de eigenaar en klanten)

Bovendien kan de internetgebruiker, als die dat wil, een recensie achterlaten van 1 tot 5 sterren al dan niet met toelichting en foto’s. Je kan hierop antwoorden in naam van je bedrijf.

Wat zijn de voordelen van een Google My Business-profiel ?

Door je bedrijfsvermelding kan je nieuwe klanten aantrekken die je producten of diensten opzoeken in de buurt van hun woon- of verblijfplaats. Zo kunnen ze jou ook snel en gemakkelijk contacteren via knoppen (bellen, sms). Ze kunnen ook gemakkelijk de route naar je winkel of showroom berekenen.

Je hebt ook toegang tot de statistieken waar de zoekmethodes naar je bedrijf vermeld staan: opzoeking op naam of adres, opzoeking op categorie/producten/diensten of opzoeking op een gerelateerd merk. Het rapport toont het aantal interacties met je bedrijfsvermelding, waaronder de oproepen, berichten, reserveringen, reisroutes, kliks naar de website en views van de foto’s. Daarnaast kan je ook zien via welk platform (Google Search of Google Maps) en via welk apparaat (mobiel of computer) de gebruikers je profiel hebben bekeken. Op de kaart kan je zien waar de gebruikers die een routebeschrijving hebben opgevraagd, zijn gevestigd. In een ander gedeelte kan je zien welke zoekopdrachten de weergaven van de bedrijfsvermelding hebben getriggerd.

Via de tab ‘posts’, kan je op je bedrijfsvermelding details delen over speciale aanbiedingen, nieuwigheden, evenementen en producten. Met Google My Business kan je ook gratis via bericht communiceren met je (potentiële) klanten. Je kan ook snel een miniwebsite maken.

Hoe creëer je een bedrijfsvermelding op Google My Business ?

Daarvoor ga je naar de homepage door in te loggen met een Google-account en te klikken op een bedrijf toevoegen. Vervolgens komt de vermelding al op Google te staan, of kan je manueel je bedrijf toevoegen. In het eerste geval, als het profiel al wordt beheerd door iemand anders, moet je toegang vragen. Als de vermelding nog niet is opgeëist, moet je je bedrijfsvermelding bevestigen per post of per mail via een code die naar jou zal worden verzonden. In het tweede geval moet je alle informatie over je bedrijf coderen vooraleer je die valideert.

Dynamic Product Ads Facebook

Welke posts kunnen worden weergegeven op je bedrijfsvermelding?

De posts worden direct weergegeven op je bedrijfsvermelding of in de nieuwstab (op je smartphone), waar je ze permanent kan terugvinden. De meest recente post wordt als eerste weergegeven.

COVID-19-informatie

Het eerste berichttype is momenteel de COVID-19-info die boven alle andere berichten staat. Dit doen we om de werking van je bedrijf tijdens de epidemie te delen. Bijvoorbeeld: verplichting mondmasker, beperkte openingsuren, CST verplicht, enkel op afspraak, … Als je een tweede COVID-19-bericht plaatst, zal deze de vorige vervangen. Het aantal tekens is ongelimiteerd en je kan een knop naar keuze toevoegen:

  • Reserveren
  • Online bestellen
  • Kopen
  • Meer weten
  • Zich inschrijven
  • Bellen

Aanbieding

De tweede mogelijkheid is om over een aanbieding te communiceren, bijvoorbeeld: een prijsvermindering, korting op een product, speciale voorwaarden. In deze post moet je een titel en een start- en een einddatum toevoegen. Je kan ook een starttijd instellen, tot 10 foto’s of video’s toevoegen, de aanbieding gedetailleerd beschrijven, een promotiecode toevoegen, de link plaatsen om van de aanbieding te genieten en de gebruiksvoorwaarden specificeren.

Product

Met deze post kan je informatie publiceren over één van je producten. Je hoeft slechts één foto, de naam van het product (max. 58 tekens) en de categorie toe te voegen. Andere informatie is niet verplicht: de exacte prijs of de prijsklasse, de omschrijving (max. 1000 tekens) en een Call-To-Action-knop (online bestellen, kopen, meer weten, van de aanbieding genieten) gelinkt aan een pagina op je site. Alle toegevoegde producten worden weergegeven onder de tab ‘producten’ van je pagina. Ze komen uiteraard ook terecht op je bedrijfsvermelding.

Nieuwtjes

Je kan deze functie gebruiken om het nieuws van je onderneming te delen; je kan tot 10 foto’s of video’s, een onbeperkte tekst en een link toevoegen. De tekst is het enige verplichte element.

Evenement

Als je een opendeurweekend of de verjaardag van je bedrijf organiseert, is deze post geschikt om de internetgebruikers te waarschuwen. De post bestaat uit foto’s en video’s (maximum 10), een titel, een startdatum, een einddatum, een sectie details en een link. De naam en de data zijn verplicht.

Onder elke post bij de tab ‘posts’, kan je het aantal views en het aantal gegenereerde kliks zien.

De Google Business Profile-nieuwigheden

Voortaan kan je jouw bedrijf rechtstreeks vanuit Google Search of Maps beheren.

De functies blijven dezelfde. Dankzij Google Workspace kan je ook een domeinnaam kopen of een mailbox creëren, gekoppeld aan je bestaande domein:

Learnings

Op vlak van SEO, mag de impact van je bedrijfsvermelding niet over het hoofd worden gezien. De postmogelijkheden bieden kansen voor kwalitatieve links naar je website. Bovendien kan je bedrijf in de zoekopdracht verschijnen wanneer Google vaststelt dat je pagina, website en zelfs recensies de trefwoorden bevatten waarop de internetgebruiker heeft gezocht.

Meer weten?

Geen idee hoe jij als merk hier mee aan de slag kan? Geen probleem, bij DexVille staan we te popelen om je hierbij te helpen. Contacteer ons snel vrijblijvend.