LEARN MORE

Scroll down

Haal meer resultaat uit jouw online reviews

Online reviews zijn niet meer weg te denken en hebben een directe invloed op je reputatie. Elk bedrijf, groot en klein, kan reviews ontvangen op Google Mijn Bedrijf, Facebook, maar ook op goudengids.be en trustlocal.be. Inmiddels zegt meer dan 60 procent van de Belgen ‘soms’ of ‘vaak’ gebruik te maken van de beoordeling van andere klanten. Dit aantal is nog verder gestegen sinds de corona-crises. De jongere generatie legt daarbij duidelijk het meeste vertrouwen in de mening van andere consumenten.

Veel ondernemers hebben nog moeite om hun reviews op een juiste manier te managen. Het kost tijd om goede, authentieke reviews te verkrijgen. Publiekelijk reageren op reviews is voor veel ondernemers nog een barrière. Toch loont het meer dan de moeite om voldoende aandacht aan je reviews te besteden. Vooral vanwege de invloed van reviews op je reputatie en bedrijfsresultaat.

Jouw reviews bereiken veel potentiële klanten

Veel lokale bedrijven onderschatten het aantal contacten dat hun Google My Business vermelding (vermelding in Google Maps) genereert, en focussen vooral op hun website. Een Google My Business vermelding haalt vaak gemakkelijk rond de 10.000 vertoningen per maand. In veel gevallen genereert je Google My Business-vermelding meer telefonische contacten dan je website. Het verbeteren van de reviews heeft dus flinke impact op het genereren van meer telefonische contacten.

Jouw reviews hebben veel invloed

De recente 2022 Local Consumer Review Study van Brightlocal bracht aan het licht dat maar liefst 77% van alle consumenten in de VS online reviews leest voor lokale bedrijven en winkels. 57% zegt ‘niet’ of ‘bijna geen gebruik’ te maken van bedrijven die helemaal niet op reviews reageren. Steeds meer consumenten gebruiken Google My Business om lokale bedrijven te evalueren; 81% in 2021.

Online reviews

Genereer meer omzet en winst

Er is een direct verband tussen klantenreviews en het aankoopgedrag van consumenten. Meer reviews betekent meer aankopen en dus meer omzet. Volgens onderzoek van de New York University door professor Panagiotis G. Ipeirotis naar customer reviews in relatie tot de verkoop, zijn consumenten ook bereid meer te betalen voor producten of diensten met (de meeste) positieve reviews.

Wordt beter lokaal vindbaar in Google

Het aantal reviews, de score van de reviews, de actualiteit van de reviews en of er wordt gereageerd op de reviews zijn allemaal bepalend voor de positie van jouw Google My Business vermelding in Google Maps en Google. Door meer aan je reviews te werken heb je direct invloed op jouw online zichtbaarheid.

Genereer meer tevreden klanten

Een oud gezegde luidt: elke klacht is een kans. Bijna elk review systeem geeft de mogelijkheid om als bedrijf te reageren op de review. Daarmee erken je de klant en laat je potentiële klanten zien hoe je met problemen omgaat. Bij een negatieve klacht kan je begrip en/of compensatie aanbieden. Bij een positieve reactie kan je de beleving nog een extra positieve lading geven. Reageren is altijd de beste oplossing.

Speel in op kritische klanten

Capterra deed onderzoek naar de invloed van reviews op de aankoopbeslissing van consumenten. Aan dit onderzoek deden 700 Nederlandse consumenten mee. 87% van de respondenten zegt te controleren of de reviews die ze lezen wel authentiek zijn. Dat doen ze door te checken of het bedrijf niet alleen positieve maar ook negatieve reviews aanbied en door te letten op herhaling van woorden. Een product of dienst met veel 5-sterren beoordelingen zonder inhoud en geen enkele 4-sterren beoordeling is mogelijk verdacht.

Learnings

Het hebben van voldoende authentieke en positieve reviews is een noodzaak geworden. Echter hoe ga je hier als ondernemer het beste mee aan het werk? Hoe zorg je voor meer reviews zonder daar veel tijd aan kwijt te zijn? Hoe houd je bij welke reviews op welke websites geplaats worden? Hoe kan je het beste reageren op negatieve reviews? Hoeveel reviews heb je nodig om goed te scoren? Onze experten adviseren je graag. Tevens neemt ons YEXT platform jou het nodige werk uit handen, door alle reviews centraal te organiseren. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

Google I/O 2022

DexVille volgde voor u Google I/O 2022

Lees artikel
Pinterest

Hoe gebruik je Pinterest als verkoop machine voor je bedrijf?

Lees artikel

Hoe je door posts jouw Google My Business-pagina aantrekkelijker kan maken?

Lees artikel
Menu

Uitbreidingstraat 82
2600 Berchem
België

info@dexville.be

+32 3 808 16 38

Square Marie Curie 20
1070 Anderlecht
België

info@dexville.be

+32 2 808 77 15

Herikerbergweg 88,
1101 CM Amsterdam
Nederland

info@dexville.be

+31 20 241 8606