Ga je voor een nieuwe website? Goed begonnen is half gewonnen

De ontwikkeling van een website is voor heel wat ondernemingen een belangrijke mijlpaal. Uiteraard is er het financiële plaatje, maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat. Je website, dat is je online uithangbord waarmee je 24/7 informatie en diensten voor je potentiële klanten beschikbaar maakt. Je site zegt wie je bent, waar je voor staat.

Digital Agency Briefing

Inhoudelijk moet deze de antwoorden bieden waarnaar bezoekers op zoek zijn. Goede content, duidelijke taal, aangenaam om te verkennen. Maar denk ook grondig na over de bedrijfsdoelstellingen die je met je nieuwe website wil bereiken : nieuwe klanten aanspreken, je bedrijfsprocessen optimaliseren, …

Professionele webbouwers gaan niet onbezonnen aan de slag met een web project. Ze organiseren eerst een intake om de temperatuur te nemen van hun opdrachtgever en van daaruit verdere stappen te ondernemen.

Kortom, een gedegen intaketraject is essentieel voor het opzetten van een nieuwe website.

DE INTAKE – It takes 2 to tango

Alles staat of valt met de “snuffelronde”. Twee partijen die beiden bewust zijn van hun engagement en er het maximum uit willen halen. Zo verklein je het risico op bijsturingen in de loop van het project en de daarmee gepaard gaande financiële verrassingen.

Een grondig intakeproces met je website bouwer gaat verder dan het puur inhoudelijke. Het is belangrijk dat jijzelf en je web partner eenzelfde begrip hebben van je doelstellingen en je doelgroep. Hoe beter je verwachtingen en ambities bij aanvang van de werken gedefinieerd zijn, des te groter de slaagkans van het project.

Als je doelgroep bijvoorbeeld voornamelijk mobiele gebruikers zijn, moet de website worden geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Als het je intentie is om leads wil genereren, moet de website een duidelijke call-to-action bevatten en een formulier om leads vast te leggen.

Welke topics komen in de intake aan bod ?

Vragen in functie van de web structuur
Hoe is het bedrijf georganiseerd (hoeveel vestigingen, welke producten en diensten worden aangeboden, …).

Vragen in functie van de look & feel van de site
Bestaat er al een huisstijl, wat is het gangbare logo, werd er reeds een gestandaardiseerd kleurenpallet vastgelegd binnen de onderneming ? Of zal de nieuwe website het startpunt zijn voor een volledige (re-)branding oefening ? Vertrouw op de expertise van je web partner en wees transparant naar elkaar. Besef: “you never get a second chance to make a first impression”.

Web-inhoudelijke vragen
Is er reeds kwalitatieve content beschikbaar ? Mogelijk heb je een arsenaal aan foto’s en lever je zelf de teksten aan. Zo kan natuurlijk snelheid gemaakt worden in je web project. Maar wees kritisch voor alle content die je aanreikt! Wazige foto’s zijn een afknapper. Teksten in het jargon van je onderneming creëren misschien een taalbarrière. Vraag de opinie van je web partner. Soms is het aangewezen om in deze fase een professionele copywriter of fotograaf in te schakelen. Je website is een belangrijke milestone voor je bedrijf, remember?

Vaak wordt er ook doorgevraagd omtrent de beschikbaarheid van technische info rond je business, interne workflows, bepaalde functionaliteiten die op de site moeten voorzien worden, …

Vragen om het unieke karakter van de onderneming in de verf te zetten
Voor de werken beginnen, moet er nog een antwoord gegeven worden op die ene vraag : waar maken jullie als bedrijf het verschil met de concurrentie? Wat zijn jullie USP’s?

Soms wordt het dan even stil …

In de intake met je webbouwer zal die laatste wel het initiatief nemen om je de pieren uit de neus te halen. En meestal lukt het met een beetje aanmoediging om de meest relevante USP’s (datgene wat jouw bedrijf uniek maakt tegenover de concurrentie) op papier te zetten. In een tijd waarin iedere onderneming perfect kan afgewogen worden tegenover zijn concurrenten is het een beetje naïef te geloven dat klanten blind kopen. Ze willen van je horen WAAROM ze voor jou moeten kiezen. Welke service je UNIEK maakt, …

Multitask Unified Model (MUM)

De outcome

Kortom, een gedegen intaketraject is essentieel voor het opzetten van een nieuwe website. Het helpt ervoor te zorgen dat je website voldoet aan de behoeften van je bezoeker en je de gewenste resultaten oplevert. Zonder een grondig intakeproces is je website mogelijk niet effectief of gebruiksvriendelijk. Zonde van alle energie!

Het is niet ongebruikelijk dat een opdrachtgever na een grondige intake tot inzichten komt die bij de start niet in de scope zaten (bv. “Ik heb eigenlijk wel nood aan mijn eigen huisstijl, een nieuw logo, extra functionaliteiten waar ik initieel niet aan dacht…”). Dit kan aanleiding geven tot een herziening van de planning en het budget. Het is dan ook van het grootste belang dat afwijkingen ten opzichte van de originele briefing in de voorbereidingsfase naar voor komen. Zo vermijd je later onaangename verrassingen.

Learnings

Dus als u een nieuwe website opzet, neem dan de tijd om samen met je gekozen web expert deze oefening te doorlopen en uw project tot een succes te maken.

Meer weten?

Geen idee hoe jij als merk hier mee aan de slag kan? Geen probleem, bij DexVille staan we te popelen om je hierbij te helpen. Contacteer ons snel vrijblijvend.