De Zigeuner

Digitalisering van een offline merk met behulp van een creatieve omni-channel approach.

Busbedrijf en reisorganisator De Zigeuner is een vaste waarde in Limburg. Van strand- en skivakanties tot cruises, met De Zigeuner worden je wildste, mooiste en gekste vakantiedromen werkelijkheid.

Driemaal per jaar verzendt De Zigeuner een dikke huis-aan-huisfolder om nieuwe klanten aan te trekken in Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant. Jaarlijks 400. 000 exemplaren:; goed voor ongeveer het volledige marketingbudget. Een ambitieuze onderneming, maar met een lage ROI (return of investment). Zonder doelgerichte targetting komen er veel folders terecht bij mensen die geen interesse hebben en worden klanten met een “geen reclamedrukwerk”-sticker overgeslagen. Dat kan beter, vonden wij!

DexVille Cases De Zigeuner Digitale Strategie 1

Je vakantie in je (virtuele) bus
De kwalitatieve, papieren folder moest blijven bestaan, maar enkel voor klanten die deze écht wilden ontvangen. Daarnaast creëerden we de mogelijkheid om de folder via e-mail te ontvangen; ecologisch en bovendien veel goedkoper.

Met een opt-in campagne zochten we uit wie de folder graag ontvangt en op welke manier. Zo bereiken we ook mensen die geen drukwerk in de bus krijgen én beperkten we het aantal folders dat nutteloos verstuurd werd.

Met een creatieve campagne zorgen we er gelijktijdig voor dat elke Limburger De Zigeuner ook als organisator van busreizen leert kennen.

Nagenoeg elke Limburger kende De Zigeuner als busbedrijf, maar niet iedereen wist dat De Zigeuner ook zelf busreizen organiseert.

Van huis-aan-huis naar opt-in

Om de overschakeling vlot te laten verlopen, bouwden we de grootschalige verdeling van de papieren folder af over 3 jaar. Gedurende die tijd zetten we klanten aan hun opt-in te geven met behulp van o.a. een speciale landingspagina, organische Facebookposts, een Facebookcampagne, Google Display-advertenties en een SEA site-extensie.

Daarnaast stelden we klanten na het boeken van een reis de vraag of ze in de toekomst ook graag de folder in de bus zouden krijgen.

De inspanningen wierpen meteen hun vruchten af. In de eerste maand hadden al meer dan 3.500 personen aangegeven de folder te willen ontvangen. Iets minder dan de helft koos voor de digitale versie.

DexVille Cases De Zigeuner Digitale Strategie 3

Dankzij een nieuwe strategie en awareness campagne, genoten we in de eerste maanden al van een aanzienlijke stijging in het aantal websitebezoekers en reservaties.

Dromen van reizen

Het vrijgemaakte budget werd besteed aan een nieuwe awareness campagne.
Het doel: de doelgroep meerdere keren bereiken en zo het imago van De Zigeuner bijschaven van busbedrijf naar busbedrijf én reisorganisator.

Creatieve beelden- en video’s, die telkens focussen op één voordeel van reizen met De Zigeuner, werden verspreid via een mix aan off- en online mediakanalen.
Omdat het grootste deel van de doelgroep uit Limburgers en 55-plusser bestaat, werd TV Limburg het zwaartepunt van de campagne. Extra versterking kwam van advertenties in JET, een YouTube-campagne, Facebook-advertenties en Google Display.

Het resultaat

Drie videoproducties die op lange termijn ingezet kunnen worden om het nieuwe imago van De Zigeuner als reisorganisator te verspreiden. Sinds de uitrol van de nieuwe strategie is het aantal bezoekers van de website gestegen met 39%. Het aantal geplaatste reservaties via de website volgde met een stijging van wel 20% in de eerste maanden.