Influencers hebben meer invloed dan ooit
Merken zijn nog nooit zo veel en zo actief op zoek gegaan naar een influencer als vandaag. Dat doen ze meestal met gratis producten die ze via PR-bureaus naar influencers sturen. Twee problemen: PR-bureaus zijn best duur en als merk heb je geen controle over wat een influencer met je product doet.
Hopen op goede content
Bovendien ben je niet zeker of de influencer überhaupt positief over je product communiceert. Vaak komt het neer op hopen: op goede content en op een goede ROI.
Het alternatief, zelf adverteren op sociale media, is dan weer gebonden aan de mogelijkheden die elk platform aanbiedt. Platformen staan adverteren bovendien vaak pas toe als ze net iets minder trending worden. Zo mis jij de hype.
Mensen gaan makkelijker mee in advertising die van mensen komt dan advertising van die van merken komt.
Influencers en hun eigenschappen per categorie
Wereldwijd heeft 70% van de merken al slechte ervaringen gehad met een influencer. Bij nano- en micro-influencers zorgt de samenwerking soms zelfs voor negatieve publiciteit. Toch investeren A-merken soms tot 25% van hun marketingbudget aan influencers. Potentieel is er dus wel.
Nano: Minder dan 10 000 volgers
Micro: 10 000 – 50 000 volgers
Mid-tier: 50 001 – 500 000 volgers
Macro: 500 001 – 1000 000 volgers
Mega: Meer dan 1000 000 volgers
Mensen weten dat een mega-influencer gestuurd worden door merken. Dat maakt ze minder betrouwbaar. Toch blijven ze ook zo heel relevant en zorgen hun posts voor veel resultaat. Nano- en micro-influencers zorgen vaker voor negatieve publiciteit, maar blijven buitengewoon waardevol omdat ze als eerlijk worden ervaren. Maar hoe verzeker jij dat jouw samenwerking met een influencer het gehoopte resultaat oplevert?