Is jouw website ready for battle?

Of je nu een zelfstandige ondernemer bent of een eigenaar van een club of vzw, je aanwezigheid op het web is vandaag de dag eerder een must dan een mogelijkheid. Je website is als het ware jouw virtuele etalage die je in staat stelt om je merk 24/7 te presenteren, je producten of diensten te promoten en direct te communiceren met je doelgroep. Een goed ontworpen en goed onderhouden website is een krachtig hulpmiddel om je onderneming of project te laten groeien en succesvol te zijn in de competitieve, digitale wereld van vandaag. Het is dan ook belangrijk om steeds te weten ‘hoe je website presteert’ én nog meer ‘of je website effectief de doelen behaalt die je voor ogen hebt’.

Responsive website

De basis van online succes

De effectiviteit van je website heeft een directe invloed op jouw online succes. Van tijd tot tijd een visuele en inhoudelijke evaluatie inplannen, loont dus zeker de moeite. In deze blog overlopen we vijf belangrijke aspecten die een grote impact hebben op de gebruikservaring van jouw (potentiële) klanten. Dit zal je helpen verbeterpunten te identificeren en je online prestaties te maximaliseren.

Wie zoekt die vindt… of toch niet?

Plaats jezelf in de schoenen van je klanten en bepaal welke vragen hen aanzetten om je website te raadplegen. Kunnen bezoekers deze informatie snel vinden en is de weg er naartoe moeiteloos en intuïtief? Zijn de menu’s en submenu’s logisch georganiseerd?

Zorg ervoor dat de navigatie op jouw website duidelijk is, gemakkelijk te begrijpen en gebruikers naar de juiste plekken leidt met een minimale inspanning. ‘Less is more’ is een principe dat hier ook zeker toegepast kan worden. Op voorwaarde dat er voor elke fundamentele informatievraag een straightforward navigatie-pad is uitgestippeld.

 

Tip van onze expert:

Implementeer duidelijke en beknopte navigatielabels, minimaliseer het aantal klikken dat nodig is om informatie te vinden en zorg voor een consistente navigatiestructuur op alle pagina’s.

Door regelmatig de tijd te nemen om de navigatie, responsiviteit, laadsnelheid, content en zichtbaarheid van je website te evalueren, vermijd je dat de prestaties van je website kelderen.

Responsive design

Met het toenemende gebruik van smartphones en tablets is een responsive webdesign noodzakelijk. Sommige websites worden zelfs vaker bezocht vanop een smartphone dan vanop een desktop of laptop. Denk maar aan websites van transportdiensten of restaurants.

Een responsive design past zich naadloos aan aan verschillende schermformaten en zorgt zo voor een optimale gebruikservaring op alle verschillende apparaten, van smartphones en tablets tot desktops (en alle ‘inbetweeners’). Een belangrijke vereiste om in het achterhoofd te houden dus.

 

Tip van onze expert:

Test de responsiveness van jouw website op verschillende apparaten en schermformaten. Valt er content buiten beeld of is het de navigatie die te wensen overlaat? Wat het ook is… het is tijd voor een update!

Time is money

Een goede gebruikservaring vereist een korte pagina laadtijd. Want als we eerlijk zijn… we weten dat wachten niet ons sterkste punt is, toch? Klanten verwachten dat webpagina’s snel laden en een trage website kan ervoor zorgen dat ze vroegtijdig afhaken. Beoordeel de laadsnelheid van jouw website door deze te bezoeken vanaf verschillende apparaten.

 

Tip van onze expert:

Laadt de website binnen enkele seconden? You’re good to go! Zo niet, bekijk dan of je afbeeldingen kan verkleinen en probeer serveraanvragen te minimaliseren en cachingtechnieken te gebruiken om de prestaties te verbeteren. Heb je geen idee hoe je hieraan moet starten? DexVille to the rescue!

Digital Agency Briefing

Aantrekkelijke content

Hoewel contentevaluatie de eenvoudigste stap is in dit evaluatieproces, blijkt dit in realiteit net een van de lastigste te zijn. Jezelf of je klant ervan overtuigen dat je copy een update kan gebruiken blijft een moeilijke taak die dan ook vaak uitgesteld wordt. Toch speelt het een belangrijke rol bij het informeren en behouden van je websitebezoekers.

 

Tip van onze expert:

Onderzoek grondig of de copy op je website beknopt, kwalitatief en relevant is. Is de content goed gestructureerd, staan visuals op de juiste plaats en bevat de pagina voldoende, duidelijke call-to-actions om bezoekers te begeleiden naar de gewenste informatie.

Zichtbaarheid in zoekmachines

Zoekmachineoptimalisatie of SEO, heb je een eigen website dan zal je de term hoogstwaarschijnlijk al weleens horen vallen hebben. We gaan er even kort op in. Klanten vinden je website vaak via zoekmachines, zoals Google en Bing. In een ideaal scenario komt een bezoeker via een aantal effectieve zoekwoorden op jouw website terecht. In realiteit komt er echter wel meer bij kijken. Een goede SEO-strategie omvat o.a. het gebruik van meta-tags, doordachte URL-structuren, gestructureerde titels en content, etc.

 

Tip van onze expert:

Beoordeel de zichtbaarheid van jouw website in zoekmachines door relevante zoekopdrachten uit te voeren die verband houden met jouw bedrijf of branche. Verschijnt jouw website in de zoekresultaten? Good job! Zo niet, onze SEO-experts staan voor je klaar om daar verandering in te brengen!

Learnings

Een professionele website die up-to-date en gebruiksvriendelijk is, wekt vertrouwen op. Door regelmatig de tijd te nemen om de navigatie, responsiviteit, laadsnelheid, content en zichtbaarheid van je website te evalueren, vermijd je dat de prestaties van je website kelderen. Verzamel feedback van klanten en blijf op de hoogte van de laatste trends in je branche om ervoor te zorgen dat jouw website voldoet aan de veranderende behoeften en verwachtingen van je klanten. Een klantgerichte website die een naadloze en boeiende ervaring biedt, is namelijk de sleutel tot het behalen van jouw online doelen.

Meer weten?

Geen idee hoe jij als merk hier mee aan de slag kan? Geen probleem, bij DexVille staan we te popelen om je hierbij te helpen. Contacteer ons snel vrijblijvend.