Hoe een goede briefing schrijven voor een digitaal bureau
Een briefing voor een digitaal bureau is een document dat je schrijft om je wensen en verwachtingen naar het digitaal bureau te communiceren. Het is een belangrijk hulpmiddel bij het vinden van de juiste samenwerking voor je bedrijf en zorgt ervoor dat zowel jij als het bureau op dezelfde lijn zitten.
Hier zijn enkele stappen om je te helpen bij het schrijven van een effectieve briefing voor een digitaal bureau:
- Definieer je doelen: begin met het identificeren van je bedrijfsdoelen en de doelen voor de specifieke digitale campagnes of project. Bepaal eerst wat je precies wilt bereiken met het project. Dit kan bijvoorbeeld zijn het verhogen van de online zichtbaarheid, het verbeteren van de gebruikerservaring op de website of het genereren van meer leads. Dit zal het bureau helpen om een gericht en doeltreffend plan te ontwikkelen.
- Omschrijf je doelgroep: geef duidelijk aan wie je doelgroep is, waar ze zich bevinden en wat hun belangrijkste kenmerken en behoeften zijn. Dit informeert het bureau over de groep waar ze zich op moeten richten.
- Beschrijf uw merkidentiteit: geef een duidelijke beschrijving van je bedrijf en hoe je merk wordt gezien door je doelgroep. Dit geeft het bureau inzicht in de visuele richtingen die ze moeten volgen alsook the tone of voice. Verstrek ook zoveel mogelijk achtergrondinformatie over je bedrijf, zoals de concurrentie en de marktpositie.
- Bepaal de scope: geef aan wat precies inbegrepen is in het project en wat niet, zoals het ontwikkelen van een website, het opzetten van een social media-strategie, of het uitvoeren van zoekmachineoptimalisatie. Geef in de briefing ook aan wat je budget is voor het project. Dit geef het bureau een beter beeld van wat mogelijk is en of ze binnen het budget kunnen werken.