Hoe maak ik Local Services-advertenties aan?
Voordat uw advertentie online staat, moet u een account aanmaken, de bedrijfsgegevens aanvullen en de nodige documenten aan Google bezorgen (licentie, verzekering, …). Deze stappen moeten worden uitgevoerd op een platform dat onafhankelijk is van Google Ads. Vervolgens maakt Google automatisch een advertentie aan op basis van het bedrijfsprofiel en de geolocatie om gebruikers in een specifiek geografisch gebied te targeten.
In welke sectoren kunnen Local Services-advertenties worden weergegeven?
Niet alle sectoren mogen Local Services-advertenties weergeven. Hieronder een opsomming van diegenen die dit wel mogen in België:
- Hersteldiensten voor huishoudelijke toestellen
- Tapijtreinigingsdiensten
- Reinigings- of schoonmaakdiensten
- Elektriciens
- Diensten voor gararepoorten
- HVC-diensten (verwarming of airconditioning)
- Afvalophaaldiensten
- Gazonverzorgingsdiensten
- Verhuizers
- Diensten voor ongediertebestrijding
- Loodgieters
- Dakdekkers
- Snoeidiensten
- Hersteldiensten na waterschade
- Glazenwassersdiensten
- Raamreparatie diensten
Wat zijn de criteria waaraan moet worden voldaan om een Local Service-advertentie weer te geven?
Er zijn veel criteria waaraan moet worden voldaan om Local Service-advertenties weer te geven. Bovendien hangt de volgorde van weergave af van verschillende factoren. Google evalueert de score van uw bedrijf op basis van de volgende criteria:
- De validatiestatus en het verkrijgen van de betrouwbaarheidsbadge van Google
- Het bedrag dat u bereid bent te betalen per prospect
- Het zoeken naar de gebruiker, (volgens de gebruikte termen, het tijdstip van het zoeken, de plaats, …). Het is niet mogelijk om trefwoorden te bepalen die betrekking hebben op een advertentie
- De beoordeling en het aantal ontvangen meningen
- Het reactievermogen van het bedrijf op vragen en verzoeken van klanten
- Het aantal ernstige of herhaalde klachten tegen het bedrijf
- Google probeert de advertenties in de tijd te verspreiden, zodat ze niet meteen het hele budget opgebruiken.
Zijn beoordelingen belangrijk?
Recensies zijn erg belangrijk voor de ranglijst van Google, het is dus absoluut noodzakelijk voor bedrijven om er zoveel mogelijk te verzamelen.
Betaal per prospect, niet per klik
Local Services-advertenties zijn heel interessant voor bedrijven omdat, in tegenstelling tot betaalde vermeldingen, de kosten per lead worden berekend, niet per klik. Dit betekent dat het bedrijf dat de advertentie plaatst alleen betaalt als iemand contact opneemt met het betreffende bedrijf. Dit maakt het mogelijk om de maandelijkse uitgaven voor advertenties te verminderen.
We hebben Local Services-advertenties aangemaakt voor enkele van onze klanten en hier zijn enkele cijfers:
Voor een elektriciteitsmaatschappij hebben we voor de maand augustus een budget van 50 euro per week voorzien. In realiteit hebben we de hele maand 140 euro uitgegeven en kregen we 14 oproepen, waarvan 11 met het bedrijf. Voor de oproepen komt dit neer op een kost per conversie van 12 euro voor de maand augustus.
We hebben ook Local Services-advertenties opgezet voor een schoonmaakbedrijf. Voor een budget van 101 euro kregen we 14 oproepen. Tien van hen werden verbonden aan het bedrijf. Dit komt neer op een kost per conversie van 10 euro.