Hoe gebruik je Pinterest als verkoop machine voor je bedrijf?

Wat is Pinterest?

Pinterest is als visueel ontdekkingsplatform DE tool voor mensen om te browsen en zich geïnspireerd te voelen. ‘Pinners’ zoals Pinterest hun gebruikers noemt, maken moodboards om hun visie vorm te geven. Je kan comments plaatsen & inspiratie delen met anderen. Maar het platform is bedoeld om zich te inspireren wanneer een moment in hun leven plaatsvindt. Dit kan gaan van een simpel en snel recept zoeken naar een bruiloft plannen.

Pinterest profiel

Pinterest, een verkoop machine?

Waar mensen niet aan denken bij Pinterest, is dat het platform een verkoop machine is voor webshops. Door gebruik te maken van sterke afbeeldingen en een pakkende call to action, kan je via Pinterest in no time nieuwe klanten krijgen. 85% procent van de pinners doen effectief een aankoop via deze visuele zoekmachine.

In tegenstelling tot andere social media platformen, kan je bij Pinterest enkel organische pins gebruiken als campagne. Dit heeft als voordeel dat pinners interactie blijven vertonen na afloop van je campagne. Toch wel de moeite om uit te proberen, niet?

Indien je het goed aanpakt, dan kan je voor je webshop enorm veel nieuwe klanten binnenhalen.

Hoe verkoop je op Pinterest?

Het is belangrijk om na te gaan of je doelgroep het platform überhaupt gebruikt. Daarna moet je bekijken wat je doelgroep interesseert en op welke belangrijke momenten in hun leven ze naar inspiratie zoeken. Pinterest deelt deze in drie categorieën :

Big moments zoals een bruiloft of renovatie van een woning, evergreen moments, denk maar aan mode of wagens en everyday moments zoals recepten. Door deze momenten in je achterhoofd te houden, haal je best wel wat leads binnen.

Hoe je klanten kan verkrijgen via Pinterest? Wij noemen hieronder graag een aantal tips op:

  1. Gebruik sterke verticale afbeeldingen of video’s
    Pinterest is een platform waarbij visuele aantrekkelijkheid centraal staat. Mensen die op Pinterest surfen gebruiken het platform om hun visie of droom visueel weer te geven. Door in te spelen op die visie kan je video of afbeelding eenvoudig kliks genereren. Ongeveer 85% van de pinners gebruikt Pinterest via de telefoon. Gebruik verticale afbeeldingen en maak gebruik van een tekst-overlay om mensen sneller te laten klikken op je pin.
  2. Maak gebruik van zoekwoorden
    Voor een zoekmachine als Pinterest is het belangrijk om gebruik te maken van zoekwoorden. Deze vermeld je het best in je beschrijving en titels. Je beschrijving mag 100 karakters bevatten. Het is dus belangrijk dat die duidelijk is en pinners aantrekt om te klikken op je pin.
  3. Zorg voor een relevante landingspagina
    Pinterest is gefocust op kwaliteit. Een relevante landingspagina is dus cruciaal. Daarom raadt Pinterest aan om de afbeeldingen en/of video’s van je pins (zonder tekst-overlay) op je landingspagina te tonen. Overigens moeten de zoekwoorden die gebruikt zijn in de beschrijving en de titel van de pin ook aanwezig zijn op je landingspagina.

Conversiemetingen in GA4 en Google Tag Manager

Schakel een expert in voor je Pinterest campagne

Hebben we je overtuigd en wil je een knallende Pinterest campagne starten? Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek. Dan maken wij van je Pinterest campagne een verkoop machine!

Learnings

Met Pinterest hebben webshops een bijkomend platform voorhanden om leads te genereren. Indien je het goed aanpakt, dan kan je voor je webshop enorm veel nieuwe klanten binnenhalen. Maar om goed te scoren op Pinterest, is het wel verstandig om een aantal richtlijnen te volgen. Sterke afbeeldingen, goede zoekwoorden en een relevante landingspagina zijn een absolute must. Meer weten over Pinterest? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Meer weten?

Geen idee hoe jij als merk hier mee aan de slag kan? Geen probleem, bij DexVille staan we te popelen om je hierbij te helpen. Contacteer ons snel vrijblijvend.