Alles wat je moet weten over Instagram en Facebook Reels

Sociale netwerken evolueren voortdurend en dat geldt ook voor contentformats. Reels op Instagram en Facebook - dit zijn korte, boeiende video's -, bieden een unieke kans voor bedrijven om op een creatieve en interactieve manier in contact te komen met hun publiek. Dit artikel leidt je door de creatie van Reels, belicht het belang ervan voor bedrijven en geeft je praktisch advies over hoe je de impact ervan kunt maximaliseren.

Facebook Reels

Wat zijn Reels en hoe maak je ze?

Reels zijn korte, onderhoudende en meeslepende video’s waarmee gebruikers zich creatief kunnen uitdrukken. Ze bevatten creatieve hulpmiddelen zoals effecten, muziek en stickers, en zijn ontworpen om gemakkelijk gedeeld en bekeken te worden door een breed publiek.

Hoe maak ik een Reel??

  1. Kies je onderwerp: Bedenk wat je wil uitlichten. Dit kan een presentatie zijn over het gebruik van een nieuw product, je kan er veel gestelde vragen van je klanten mee beantwoorden, het verhaal van je oprichter vertellen of een “voor en na” foto laten zien.
  2. Kies het formaat en de duur: Reels zijn over het algemeen verticale video’s in 1080 x 1920 pixelformaat (9:16-verhouding), met een maximale duur van 15 minuten. Als je account openbaar is, zijn reels van minder dan 90 seconden aangeraden als je een groot aantal Instagram gebruikers wil bereiken.
  3. Opnemen en bewerken: Gebruik video’s en foto’s uit je filmvoorraad of neem ze direct op in de applicatie. Je kunt ook een groen achtergrondeffect gebruiken om de achtergrond van je video te veranderen. Voeg effecten, overgangen, muziek of voice-overs toe.
  4. Interactieve elementen toevoegen : Integreer stickers zoals polls, quizzen en emoji-cursors om interactie te stimuleren.
  5. Afronden : Schrijf een bijschrift, voeg ondertitels toe voor toegankelijkheid, identificeer producten en kies een aantrekkelijke omslagfoto.

Op Instagram heeft meer dan 45% van de accounts minstens één keer per week interactie met een Reel.

Waarom zijn Reels de moeite waard voor bedrijven?

Meer zichtbaarheid

Reels zijn een uitstekende manier om de zichtbaarheid van je merk te vergroten. Op Instagram heeft meer dan 45% van de accounts minstens één keer per week interactie met een Reel. Reels worden niet alleen weergegeven in de Nieuwsfeed, maar ook in de tabbladen Reels en Verkennen, waardoor gebruikers worden bereikt die je account nog niet volgen.

Betrokkenheid en interactie

Reels genereren enthousiaste interactie dankzij hun krachtige story-telling en vermakelijke formaat. Bijna de helft van de Instagram-gebruikers heeft minstens één keer per week interactie met een Reel (like, commentaar of delen). Dit formaat moedigt ook aan om te delen, waardoor het bereik van je content toeneemt.

Mogelijkheden voor ontdekking

Instagram is het belangrijkste platform om nieuwe merken te ontdekken. Dankzij Reels kun je een breder publiek bereiken en mogelijk nieuwe klanten aantrekken die geïnteresseerd zijn in je merk.

Instagram Reels

Praktische tips om de impact van je Reels te maximaliseren

Val op vanaf de eerste seconden

De eerste 3 seconden zijn cruciaal. Gebruik een pakkende “opener” om de aandacht van je publiek te trekken. Begin bijvoorbeeld met een intrigerende vraag of een voor-en-na preview.

Muziek en effecten toevoegen

Muziek speelt een belangrijke rol in Reels. Kies nummers die populair of relevant zijn voor je content. Als je een Reel vindt met muziek die je leuk vindt, klik dan op de naam van de muziek onderaan het scherm en vervolgens op het pictogram “Opslaan”. Zo kun je de audio later gemakkelijk opnieuw gebruiken. Gebruik effecten en overgangen om je video’s dynamischer te maken.

Interactie stimuleren

Nodig je community uit tot interactie met je Reel door gebruik te maken van stickers zoals polls (toe te voegen in de laatste fase voor publicatie), quizzen, persoonlijke toevoegingen (nodig bv. andere gebruikers uit om een Reel te publiceren met deze sticker en zo nieuwe trends te lanceren) of emoji-cursors. Stel vragen en moedig commentaar aan om een gemeenschapsgevoel te ontwikkelen

Maak optimaal gebruik van templates

Gebruik bestaande Reel-sjablonen om het maken te vergemakkelijken. Zo kun je je eigen media integreren in een vooraf opgestelde structuur, wat het proces sneller en eenvoudiger maakt.

Schrijf catchy bijschriften

Voorzie je Reels van informatieve en pakkende bijschriften. Voeg ondertitels toe om je inhoud voor iedereen toegankelijk te maken en vergeet niet om de getoonde producten te identificeren. Op TikTok of Instagram kun je tekst aan je video’s toevoegen. Plaats je tekst niet te laag, want dan kan hij worden verborgen door het bijschrift dat onderaan het scherm verschijnt of door de interactieve knoppen.

Learnings

Door Reels te verkennen, heb je de kans om je merk nieuw leven in te blazen, je publiek creatief te betrekken bij je merk en een groter publiek te bereiken. De experts van DexVille staan klaar om je te helpen om vandaag nog voordeel te halen uit dit dynamische formaat en er een aanwinst voor je bedrijf van te maken!!

Meer weten?

Geen idee hoe jij als merk hier mee aan de slag kan? Geen probleem, bij DexVille staan we te popelen om je hierbij te helpen. Contacteer ons snel vrijblijvend.