GDPR: Beheer van uw persoonlijke data

De “General Data Protection Regulation” of GDPR, geïntroduceerd in 2016, gaat definitief van kracht op 25 mei 2018. Die richtlijn is van toepassing op alle bedrijven die data van Europese burgers opslaan of verwerken.
GDPR: BEHEER VAN UW PERSOONLIJKE DATA

Maarten Van Praet

Email Campaign Manager
DE GDPR GAAT VAN KRACHT OP 25 MEI 2018, MAAR WAT IS HET NU PRECIES?

De “General Data Protection Regulation” of GDPR, geïntroduceerd in 2016, gaat definitief van kracht op 25 mei 2018. De Europese verordening is van toepassing op alle bedrijven die data van Europese burgers opslaan of verwerken.

Vooral op de marketingsector zal de richtlijn een grote impact hebben. Hieronder schetsen we een kort overzicht van wat er verandert voor uw marketingstrategie.

De Europese Burger als uitgangspunt

De GDPR reguleert het opslaan en verwerken van persoonlijke informatie van Europese Burgers. Daardoor zullen die laatste beter kunnen controleren waar hun privégegevens terechtkomen.

Ook moet het makkelijker worden om persoonlijke data bij bedrijven op te vragen, te veranderen of zelfs te wissen. Omdat de regulering de rechten van Europese burgers definieert, maakt het niet uit of het om een Amerikaans, Chinees of Belgisch bedrijf gaat dat uw gegevens gebruikt. Zodra een bedrijf data van Europese burgers verwerkt, moet het aan de regels voldoen.

Concreet betekent het:
  • dat Europese burgers geen mails meer mogen krijgen van organisaties die hun e-mailadres kochten zonder hun toestemming.
  • dat Europese burgers bij alle websites gemakkelijker hun opgegeven data kunt opvragen, downloaden, bewerken of verwijderen
Non compliance kost u 4% van uw totale omzet, of 20 Miljoen Euro

Als organisaties tegen 25 mei 2018 niet voldoen aan de regelgeving, riskeren ze een boete tot 20 miljoen euro of 4% van de totale globale omzet van het bedrijf. Europa neemt onze databescherming dus zeer ernstig.

Moet ik bang zijn?

Nee hoor. Maar juridisch advies inwinnen, is wel cruciaal om succesvol met de maatregel om te gaan. Juridische adviseurs kunnen u helpen om de persoonlijke data in uw organisatie te identificeren en er correcte processen voor op te zetten. Uiteraard kunt u ook GDPR-compliant marketingadvies inwinnen bij Dexville.

Het uitgelezen moment om uw marketing naar een hoger niveau te tillen
Iedereen doet mee.

De regelgeving is van toepassing op alle spelers op de markt. Niemand weet exact hoe het speelveld eruit zal zien na 25 mei: hoe zullen Facebook en Google bijvoorbeeld reageren?

Hoe groot zullen de boetes effectief zijn? Is het volledig gedaan met de aankoop van e-maillijsten en betekent dat dan een overbelasting van emailadressen zonder persoonsinformatie (zoals info@-adressen)? Spannend.

Succesvolle Marketing voor het grijpen.

Wat we met zekerheid kunnen zeggen, is dat de intrede van de GDPR hét moment is om uw marketing aan te scherpen.

Het is de perfecte gelegenheid om uw dataprocessen eens onder de loep te nemen en (verder) in te zetten op klantenbinding, storytelling, één-op-één marketing en véél meer.

GDPR verwacht van bedrijven een open en eerlijke communicatie. En dat zijn net dingen die het klantenvertrouwen en uw imago verbeteren.

Als u het juist aanpakt…

…met Dexville natuurlijk.

Bij Dexville zijn we volop aan het uitzoeken hoe we de GDPR-wetgeving in uw voordeel kunnen laten spelen.

Contacteer ons om uw communicatie naar een hoger niveau te tillen.