5 tips voor uw digitale marketing tijdens de eindejaarsperiode

In december pieken eerst de kerstgeschenken en begin januari schieten de solden op gang. Tussendoor versturen bedrijven eindejaars- en nieuwjaarswensen om klanten aan zich te binden.
5 TIPS VOOR UW DIGITALE MARKETING TIJDENS DE EINDEJAARSPERIODE

Hilde Wuyts

Head of Dexville
Enkele cijfers op een rij

De jaarwisseling staat garant voor een boost in aankopen. Aan het einde van het jaar zien we 3 periodes waaruit u als bedrijf uw voordeel kan halen. In december pieken eerst de kerstgeschenken en begin januari schieten de solden op gang. Tussendoor versturen bedrijven eindejaars- en nieuwjaarswensen om klanten aan zich te binden.

Niks nieuws onder de (winter)zon, dat klopt. Alleen moet u vandaag ook digitaal alles uit de kast halen om deze piekperiode naar uw hand te zetten. Wij geven u 5 tips om het beste uit de eindejaarspiek te halen.

Het aantal online aankopen blijft jaar na jaar stijgen en tijdens de eindejaarsperiode is dit dan ook niet anders. De eindejaars- en soldenperiode staat garant voor 3 miljard euro online verkoop, waarvan 13% via mobiel.

Mensen zoeken steeds meer online inspiratie voor hun kerstcadeaus. Meer dan 45% zegt online op zoek te gaan naar kerstcadeaus en 23% koopt online wat ze eerder in de winkel opmerkten. Online wordt gepercipieerd als een grote hulp en een groot gemak voor het opzoeken en vergelijken van kerstcadeaus.

Ontdek hoe u een succesvolle jaarwisseling kan realiseren
1. Maximaliseer uw aandeel in Google

De Belg gebruikt Google als hoofdplatform om inspiratie op te doen voor kerstcadeaus. Bijna 1 op de 2 Belgen vergelijkt producten online alvorens tot aankoop over te gaan. Die zoektocht start alsmaar vroeger (mid-november) en gebeurt steeds meer op mobiel.

Speel dus in op deze digitale trends via een aangepaste SEA-strategie en maximaliseer zo uw aandeel in de relevante online zoekopdrachten voor uw zaak.

Deze eenvoudige acties zou iedereen moeten doen in de eindejaarsperiode:

  • Verander uw advertentieteksten zodat ze passen in de eindejaarssfeer.
  • Zet uw (kerst)acties in de kijker
  • Zorg ervoor dat uw advertenties naar een gepaste landingspagina leiden.
2. Connecteer via social media

Maak mensen die uw merk al kennen warm
Gebruik uw Facebookpagina om mensen die u al kennen al onder te dompelen in uw feestsfeer. Stel een hiervoor een kalender op voor uw social mediakanalen zodat u een volledig beeld hebt van. De meesten starten al na Sinterklaas met het posten van relevante content rond kerst. Let erop dat u focust op verkopen, maar versterk de band met uw publiek door meerwaarde te bieden. Deel bijvoorbeeld tips & tricks, een blogpost waarin u uw kennis etaleert, een blik achter de schermen… Zorg er wel steeds voor dat uw content relevant is voor uw merk of product.

Bereik nieuwe mensen die klaar zijn voor uw product
Zet daarnaast betalende campagnes op social media in om een nieuw publiek te bereiken en hen attent te maken op uw aanbod. Via Facebook, LinkedIn, Instagram… kan u met een doorgedreven targeting tactiek die mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in uw product. Als u dit combineert met een slimme ad-creatie rond uw kerstpromoties en een gepaste landingspagina, hebt u een kwalitatieve campagne. Hiermee zorgt u niet alleen dat uw merkbekendheid stijgt, maar zorgt u ook voor nieuwe leads en converterende bezoekers.

3. Vergroot uw impact met e-mailcampagnes

Als je een e-maillijst hebt, is dit de ideale gelegenheid om die te gebruiken. Via e-mail kan u klanten verder in de kerstsfeer brengen en op de hoogte brengen van uw aanbod en promoties. Daarnaast hebt u al een band met de ontvangers en kennen zij uw merk al. Ze zitten al verder in de customer journey en gaan dus sneller tot aankoop over.

Een ander voordeel van e-mail is dat u zelf bepaalt wanneer men uw boodschap ontvangt en aan uw merk denkt. Meer dan de helft van de gebruikers bekijkt hun mails op mobiel. Uw boodschap komt dus recht in de broekzak van uw klant op het moment dat u dat wil.

Daarbij hebt u met e-mail de unieke mogelijkheid om te segmenteren en uw inhoud aan te passen aan de ontvanger. Zo stuurt u iedereen de informatie die het meest afgestemd is op hun profiel en hun relatie met uw bedrijf.

Zorg ook voor een remailing naar klanten die uw mail niet openden en vergroot zo de impact van uw campagnes.

4. Focus op mobiel

Mobiele zoekopdrachten vertegenwoordigen al de helft van alle kerstgeschenkopzoekingen. Daarnaast voeren de 2 grootste online spelers, Google en Facebook, een ‘mobile first’-beleid. Dat wil zeggen dat u wordt afgestraft als uw site niet ‘mobile friendly’ is. Hun algoritme zorgt er dan namelijk voor dat u minder wordt weergegeven, wat op zijn beurt resulteert in minder kliks en conversies.

Een site die er ook op mobiele toestellen goed uitziet is dus onontbeerlijk. Zorg er niet enkel voor dat uw site goed wordt weergegeven op mobiel, maar ook dat de structuur en volgorde op een pagina helder en duidelijk blijven.

Daarnaast kan u deze evolutie naar mobiel ook aangrijpen om unieke ervaringen te creëren op mobiele toestellen. Zo kan u bijvoorbeeld een canvas-advertentie laten lopen in Facebook. Een canvas-advertentie is een uniek formaat voor mobiele toestellen dat uw product tot leven brengt met een full screen beleving.

5. Laat uw klanten weten dat u aan hen denkt

De verhoogde competitie tijdens de eindejaarsperiode maakt het niet makkelijker voor merken om eruit te springen. Een wenskaart bijv. met een woord van dank aan uw klanten kan wonderen verrichten. In digitaal formaat beheers je bovendien de kost.

Creëer en band met nieuwe klanten en houd de band met uw bestaande klanten in deze periode warm en blijf zo top of mind, ook bij de start van de soldenperiode.

DexVille schiet te hulp

Benieuwd wat de beste strategie is voor uw bedrijf om het meeste uit de eindejaarspiek te halen? Hulp nodig bij het optimaliseren van uw SEA-campagne of het opzetten van een Facebook- of e-mailcampagne? De digitale experts van DexVille staan voor u klaar.